آشنایی با محله تیانزیفانگ شانگهای، پاتوق نقاشان و هنرمندان

به گزارش سهندبلاگ، محله تیانزیفانگ | Tianzifang

شانگهای یکی از مهم ترین شهرهای چین است و با بیش از 25 میلیون نفر، پرجمعیت ترین شهر جهان به شمار می آید. امروز می خواهیم در مورد یکی از محله های مشهور و توریستی شانگهای به نام تیانزیفانگ صحبت کنیم. این منطقه روزگاری ناحیه مخصوص فرانسوی ها بوده و چینی ها حق ورود به آن را نداشته اند. امروزه محله فرانسوی های شانگهای یکی از توریستی ترین مناطق شهر است و هنوز هم می توان تاثیر و نشانه های فرهنگ فرانسوی را در کافه ها و ساختمان های آن مشاهده کرد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا در مورد محله تیانزیفانگ شانگهای بیشتر بدانیم.

آشنایی با محله تیانزیفانگ شانگهای، پاتوق نقاشان و هنرمندان

منطقه هنری شانگهای

محله تیانزیفانگ ناحیه ای گردشگری مملو از کافه و فروشگاه در شانگهای است که در محله قدیم فرانسوی ها قرار گرفته است. در این محله ساخت و سازهای زیادی صورت نگرفته، به همین دلیل بافت اصیل و فرانسوی خود را همچنان حفظ کرده است. در این محله می توانید ساختمان ها، خیابان ها و کوچه های سنگفرش به سبک فرانسوی را ببینید که در مرکز شهر شانگهای خودنمایی می کند.

خوشبختانه برای حفظ و نگهداری بافت این محله، هنرمندان، صاحبان مشاغل، کسبه و ساکنین این منطقه با یکدیگر متحد شدند تا سبک معماری و ساختار این محله را به همان شکل اولیه حفظ کنند. نتیجه، محله تیانزیفانگ شگفت انگیز است که امروزه گردشگری ترین محله شانگهای محسوب می شود. در سرتاسر این منطقه انواع و اقسام کافه ها، رستوران ها، فروشگاه ها، مغازه ها و … وجود دارد و به یکی از پرطرفدارترین مناطق شانگهای برای گردشگر ها تبدیل شده است.

تاریخچه محله تیانزیفانگ

سال 1998 سالی سرنوشت ساز در تاریخ محله تیانزیفانگ به شمار می آید. در این سال، چن ییفی یکی از هنرمندان معاصر تصمیم گرفت محله تیانزیفانگ را دوباره احیا کند. او دو کارخانه قدیمی در کوچه 210 را خریداری و به استودیوهای فشن، مجسمه سازی و نقاشی رنگ روغن تبدیل کرد. مجسمه ای که چن ییفی ساخت و درب این استودیو قرار داد هنوز هم در خیابان تیاکانگ وجود دارد. به دنبال او، هنرمندان دیگری هم به محله فرانسوی ها جذب شدند و با خریداری ساختمان ها و کارخانجات قدیمی و تبدیل آن ها به گالری هنری و … این محله را دوباره احیا کردند. علاوه بر هنرمندان چینی، هنرمندان بین المللی هم به این محله جذب شدند و کم کم محله تیانزیفانگ شهرت و محبوبیتی جهانی پیدا کرد.

در مورد ریشه و خاستگاه اصلی نام محله هم داستان جالبی وجود دارد: گفته می شود که نقاش معروفی به نام هوآنگ یونگ یو برای بازدید به استودی چن ییفی آمد و با دیدن آثار هنری اش به او لقب تیان زیفانگ را داد! تیانزیفانگ نام یک نقاش چینی قدیمی است که در زمان های باستان می زیسته است. از طرفی واژه fang با حروف متفاوت در زبان چینی به معنای محله و منطقه هم هست. به این ترتیب، تیانزیفانگ به عنوان محله ای که هنرمندان و نقاشان در آن حضور دارند شهرت پیدا کرد.

تاریخچه تیانزیفانگ

جالب است بدانید که تا قبل از سال 1998، این ناحیه تنها یک محله قدیمی با کوچه پس کوچه های سنگفرش، کارخانجات قدیمی و یکی از خیابان های معمولی در جاده تیاکانگ بود. تنها مزیتی که این منطقه داشت وجود یک بازار فضای باز در آن بود که میوه و سبزیجات تازه را به فروش می رساند. داخل کوچه ها هم کارخانجات قدیمی قرار داشتند که اغلب در دهه 1930 ساخته شده بودند. با این حال، پس از آن که چن ییفی و به تبع آن هنرمندان و نقاشان دیگر به این محله آمدند تیانزیفانگ رونق و شهرت پیدا کرد.

اما از آن جا که رونق و توسعه محله تیانزیفانگ برنامه ریزی نشده و رسمی نبود مشخص نبود که مرزها و محدوده این محله تا کجا را در بر می گیرد.به همین دلیل این محله هرروز تغییر می کند و کوچه ها و بخش هایی به آن اضافه یا کم می شود. محله تیانزیفانگ در مقایسه با محله زیانتیاندی، رنگ و بویی سرزنده تر و اصیل تر دارد.

دیدنی های محله تیانزیفانگ شانگهای

محله تیانزیفانگ منطقه ای هنری با صدها کافه، بار، مغازه هنری و صنایع دستی، استودیوهای طراحی، گالری های هنری و بوتیک های مختلف است. وقتی به این محله می رسید با جمعیت زیادی از جوانان چینی، هنرمندان و گردشگر ها روبرو خواهید شد.

  • جاذبه های هنری و فرهنگی: تیانزیفانگ دهه هاست که پاتوق و محفلی برای هنرمندان و نقاشان و فعالیت های هنری به شمار می آید. به همین دلیل می توانید انتظار داشته باشید که با محله و محیطی هنری و جالب روبرو خواهید بود. اگر اهل هنر و خلاقیت هستید و از حضور در محیط های هنری لذت می برید محله تیانزیفانگ مطمئنا یکی از جذاب ترین مناطق شانگهای برایتان خواهد بود. هنرمندان و صنعتگران بااستعداد و خلاق، طراحان و هنرمندان معاصر چینی و بین المللی برای فروش آثار یا تعامل با سایر هنرمندان در محله فرانسوی های شانگهای تردد دارند. به طور مثال استودیوهای هنری هنرمند معروف، چنگ ییفی در کوچه 210 قرار گرفته است. سایر هنرمندان چینی و خارجی هم بیشترا در کوچه 40 و همان اطراف ساکن هستند.
  • جاذبه های معماری: در کلِ شانگهای هیچ محله ای از نظر معماری به جذابیت تیانزیفانگ نیست و مطمئنا برای کسانی که به معماری و سبک های مختلف معماری علاقه مندند بسیار جالب توجه خواهد بود. در محله تیانزیفانگ شانگهای با سبک معماری چینی شیکومِن (دروازه های سنگی) و سبک معماری فرانسوی روبرو خواهید شد. همچنین ساختمان کارخانجات قدیمی چینی را هم می توانید در این منطقه پیدا کنید که امروزه تغییر کاربری داده اند و به عنوان کافه، رستوران و به ویژه گالری هنری فعالند. در کوچه پس کوچه های تیانزیفانگ می توانید هنوز هم درب های چوبی و سنتی چینی، سبک و استایل اروپایی حکاکی و گچ بری و تراس های سبک آمریکایی را ببییند که به زیبایی هرچه تمام تر در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.
  • غذا و شکم گردی: محله تیانزیفانگ به عنوان یکی از محله های قدیمی مرکز شهر، مملو از رستوران ها، کافه ها، بارها و … است. با پرسه زدن در کوچه پس کوچه های سنگفرش محله تیانزیفانگ می توانید طیف متنوعی از غذاهای محلی چینی و بین المللی را نوش جان کنید. بعضی از خوشمزه ترین غذاهای چینی که می توانید در این محله امتحان کنید عبارتند از سوپ دامپلینگ، خرچنگ بخارپز، ماهی دودی و غذای ملی چین یعنی اردک کباب پکنی (Peking Duck). البته به جز غذاهای چینی، می توانید غذاهای سایر کشورها را هم امتحان کنید: سوشی های ژاپنی، اسپاگتی ایتالیایی، استیک آمریکایی و … را می توانید در رستوران های محله تیانزیفانگ امتحان کنید و از طعم لذیذ آن ها لذت ببرید.

چطور به محله تیانزیفانگ برویم؟

محله فرانسوی ها یا تیانزیفانگ در مرکز شهر شانگهای قرار گرفته و دسترسی خوبی به سایر نقاط شهر دارد.

  • اتوبوس: اگر با اتوبوس می خواهید به محله تیانزیفانگ بروید می توانید اتوبوس های شماره 17، 24 یا 304 را سوار شوید و بعد در ایستگاه Jianguo Zhonglu Ruijin Erlu پیاده شوید.
  • همچنین با سوار شدن به اتوبوس های 41، 96، 104، 146، 301، 864 یا 955 شوید و در ایستگاه روجین یی یوآن پیاده شوید.
  • مترو: با استفاده از مترو هم می توانید خود را به محله تیانزیفانگ برسانید. سوار خط 9 مترو شوید و در ایستگاه داپوکیائو (dapuqiao) پیاده شوید. از خروجی شماره 1 خارج شوید و بعد به تیانزیفانگ می رسید.

چند نکته برای بازدید از تیانزیفانگ

  • بیشتر استودیوها و مغازه های هنری در محله تیانزیفانگ حدود ساعت 10 صبح باز می کنند. بنابراین اگر می خواهید از زندگی روزمره و جنب و جوش این محله لذت ببرید بهتر است این نکته را مدنظر داشته باشید. اما اگر می خواهید حال و هوای شبانه این محله را هم تجربه کنید بهتر است حوالی 6-7 عصر به تیانزیفانگ بروید.
  • به خاطر داشته باشید که بیشتر مغازه ها و گالری ها حوالی ساعت 9:30 شب تعطیل می کنند. اما کافه ها و بارها تا نیمه شب باز هستند.
  • محله تیانزیفانگ کوچه پس کوچه های زیادی وجود دارد و همین موضوع می تواند باعث گیج شدن یا حتی گم شدن گردشگر ها و گردشگران بشود. از این رو، توصیه می کنیم حتما نقشه آنلاین یا کاغذیِ محله را همراه داشته باشید تا بتوانید به راحتی مسیرتان را پیدا کنید.
  • بعضی از کوچه های و پله های سنگفرش محله تیانزیفانگ ناهموار هستند. به همین دلیل توصیه می کنیم حتما کفش و لباس مناسب بپوشید و به ویژه خانم ها ترجیحا از پوشیدن کفش های پاشنه بلند و ناراحت خودداری کنند.

منبع: travelchinaguide.com

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: الی گشت
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 8231

به "آشنایی با محله تیانزیفانگ شانگهای، پاتوق نقاشان و هنرمندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با محله تیانزیفانگ شانگهای، پاتوق نقاشان و هنرمندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید