ابرشرکت چینی در آستانه ورشکستگی

به گزارش سهندبلاگ، در این شرایط، سهم بزرگ بخش مسکن از اقتصاد چین باعث شده است که نگرانی هایی درباره اثر ورشکستگی این شرکت بر دومین اقتصاد جهان ایجاد گردد. در شرایطی که اقتصاد کشور های جهان در حال ریکاوری از بحران کرونا هستند، ایجاد یک شوک نو، مشابه بحران اقتصادی سال 2008 می تواند آسیب قابل توجهی به اقتصاد جهانی وارد کند. اگرچه انتشار این خبر در بازار های جهانی باعث شد که شاخص های مهم بازار سرمایه کاهشی شوند، اما در نقطه مقابل، بعضی از کارشناسان، خطر اثرگذاری این شرکت را مانند اثر ورشکستگی شرکت های آمریکایی برآورد نمی نمایند و همین موضوع باعث شده است که معاملات روز گذشته، در بعضی از بازار های مهم حالت ترمیم به خود بگیرد.

ابرشرکت چینی در آستانه ورشکستگی

ناتوانی دومین انبوه ساز بزرگ چینی در بازپرداخت بدهی هایش به نگرانی ها درباره وقوع بحران دنیای، مشابه بحرانی که در سال 2008 رخ داد، دامن زده است.

شرکت بزرگ اورگرند (Evergrande)، دومین شرکت بزرگ چینی فعال در صنعت ساختمان است که به علت مسائل مالی اعلام نموده از بازپرداخت بدهی های خود در سررسید های مقرر ناتوان است. این موضوع باعث شده است تا با توجه به حجم این شرکت و زنجیره تامین بزرگ آن و از طرف دیگر، سهم بزرگ بخش مسکن از اقتصاد چین به اسم دومین اقتصاد بزرگ دنیا، نگرانی هایی بابت سرنوشت این شرکت به وجود بیاید. با توجه به بحران 2008 و تجربه بانک لمان برادرز در آمریکا، بیم آن می رود که بحران این شرکت به بحران و رکود در بخش مسکن اقتصاد چین منجر شود و با توجه به نقش مهم چین، به اسم بزرگ ترین فراورینماینده در اقتصاد دنیای، شاهد بحران مالی بین المللی در سطح دنیا باشیم. این شرکت در پی مقررات نو وضع شده از سوی دولت چین برای دریافت تسهیلات از شبکه بانکی، با مسائل مالی زیادی دست به گریبان است؛ مقرراتی که با هدف کاهش تسهیلات بد در شبکه بانکی چین وضع شده است. این موضوع باعث شده تا سهام این شرکت در یک سال گذشته شاهد سقوط 90 درصدی باشد. بعلاوه با توجه به تعهدات این شرکت برای ساخت 7/ 1 میلیون واحد مسکونی و نقش مهم آن در اقتصاد چین، بعضی تحلیلگران معتقدند که دولت چین به زودی به وسیله تزریق منابع، واگذاری به دولت یا حتی انحلال، اقدام به رفع مشکل این شرکت خواهد نمود. با این حال بسیاری از کارشناسان بر این باورند که سرنوشت این شرکت هرچه باشد، بعید است به بحرانی همانند بحران 2008 منتهی شود.

بحران مالی انبوه ساز چینی

دومین شرکت بزرگ چینی فعال در زمینه ساخت مسکن با بحران بازپرداخت وام هایش روبه روست. شرکت اورگرند، جزو شرکت های بزرگ دنیا است که نام آن در لیست 500 شرکت بزرگ مجله فورچون (Fortune) قرار گرفته است و در دوران رشد مالی زیرساخت های چین پس از سال 2000 خود را به اسم یکی از شرکت های بزرگ فعال در این زمینه عنوان کرد. این شرکت هفته گذشته اظهار داشت که از بازپرداخت سود بدهی هایش در موعد معین شده ناتوان است؛ امری که با توجه به ابعاد این شرکت، نگرانی های زیادی را به وجود آورده است. این انبوه ساز چینی با ارزش بیش از 300 میلیارد دلار، در دو سال گذشته شاهد کاهش 75 درصدی درآمدهایش بوده است. از طرفی مقررات نوی که دولت چین بر شبکه بانکی وضع نموده، باعث شده است تا دسترسی آن به منابع بانکی کوتاه مدت محدود شود. مدل درآمدی شرکت های انبوه ساز چینی به این صورت است که به وسیله دریافت وام از شبکه بانکی، انتشار اوراق قرضه و پیش فروش واحد های خود به مشتریان، دست به تامین مالی می زنند و پس از ساخت واحد ها و تحویل آن ها به مشتریان بدهی هایشان را بازپرداخت می نمایند. از آنجا که ساختار این صنعت ایجاب می نماید تا دارایی های این شرکت با فاصله زمانی زیادی به منابع نقد تبدیل شود، ادامه فعالیت هایش وابسته به تامین مالی مستمر است. هفته گذشته این شرکت اظهار داشت که به علت کمبود منابع نقدی از بازپرداخت سود اوراقی که سررسید آن ها فرارسیده، ناتوان است. آمار ها حاکی از آن است که بدهی های این غول چینی بالغ بر 305 میلیارد دلار است؛ عددی که با فراوری ناخالص داخلی ایران قابل مقایسه است. از این حجم بدهی بیش از 35 درصد مشمول سود می شود؛ سودی که حجم روزانه آن معادل 28 میلیون دلار برآورد می شود.

حل بحران تسهیلات

مدل توسعه چین در سال های گذشته و اتکای تامین مالی آن به شبکه بانکی این کشور مسائل بالقوه زیادی را به وجود آورده است. آنچه در این دوران از بالفعل شدن این مسائل جلوگیری می کرد، ظرفیت بالای اقتصاد چین برای رشد مالی بود؛ مزیتی که در سال های اخیر کمرنگ تر شده است. یکی از نشانه های مسائل موجود در شبکه بانکی این کشور، آمار های مربوط به وام های بد شبکه بانکی است. به گزارش فایننشال تایمز، در سال 2017 حجم تسهیلات بد شبکه بانکی چین حدود 7 تریلیون دلار برآورد شده بود. منظور از وام بد، تسهیلاتی است که دریافت نماینده آن، به شکل بالقوه به علت وجود حباب در دارایی ها یا به شکل بالفعل، از بازپرداخت آن ناتوان است، اما شبکه بانکی آن را با هدف شناسایی نکردن ضرر همچنان به اسم دارایی خود در ترازنامه حفظ می نماید. برای مقایسه، اندازه تسهیلات با این ویژگی در سال 2008 کمتر از یک تریلیون دلار برآورد می شود؛ امری که نگرانی پکن را از سال ها قبل برانگیخته است. در نتیجه دولت چین با مقررات جدی بهبود شرایط شبکه بانکی را در دستور کار قرار داد.

منظره انبوه سازان

انبوه سازان چینی مدت ها بود که می توانستند به وسیله ارتباطات خود در شبکه بانکی این کشور، تسهیلات کوتاه مدت زیادی دریافت نموده و احتیاج های مالی کوتاه مدت خود را تا حد زیادی رفع نمایند. اما در سال های اخیر رئیس جمهور چین سیاست محدود کردن این امکان شرکت های انبوه ساز را در پیش گرفت؛ این کار با هدف جلوگیری از خلق بدهی های بد و محدود کردن توانایی های این شرکت ها در شروع پروژه های نو بود. از سوی دیگر در ژوئن 2012 گزارشی منتشر شد که نشان می داد اورگرند که برای جمع آوری وجوه به منظور پرداخت بدهی وام هندگان، تامین نمایندگان و سرمایه گذاران خود کوشش می کرد، ورشکسته بوده و سرمایه گذاران را فریب داده است. اما به نظر بسیاری از تحلیلگران، مشکل صنعت مسکن چین فراتر از این اقدامات دولت یا دسترسی راحت تر شرکت ها به وام مقرون به صرفه است و به تغییرات بخش واقعی اقتصاد چین بازمی شود؛ کند شدن رشد جمعیت چین به اسم یکی از عوامل طبیعی افت تقاضای مسکن عمل می نماید. بدیهی است که در چین، افراد جوان کمتری نسبت به 10 سال قبل وجود دارد و این موضوع در کاهش 31 درصدی ازدواج از سال 2013 تا 2019 کاملا معین است. بخش ساختمان در اقتصاد چین از این نظر اهمیت دارد که حدود 30 درصد از فراوری ناخالص داخلی این کشور متعلق به فعالیت های مربوط به ساختمان است و در سال های گذشته موتور رشد مالی این کشور، یعنی ساخت وساز تا حد زیادی کند شد.

دولت چین چه خواهد نمود؟

با عزم شی جین پینگ برای انجام اصلاحات و وضع خط قرمز های نو برای شرکت های انبوه ساز، بسیاری معتقدند که نحوه برخورد او با این بحران جدی ترین آزمون او در انجام اصلاحات است. از آنجا که بانک های دولتی اصلی ترین طلبکاران شرکت اورگرند هستند، ناتوانی این شرکت در بازپرداخت بدهی هایش بیش از همه این بانک ها را متاثر می نماید. از سوی دیگر در حال حاضر علاوه بر اینکه اوراق قرضه این شرکت از نظر اعتباری به شدت سقوط نموده است، اقتصاد چین را از این نظر تحت تاثیر قرار خواهد داد. پیش بینی می شود اگر دولت چین قصد نجات این شرکت را داشته باشد، به وسیله تزریق منابع یا انتقال مالکیت آن به خود عمل می نماید؛ اقدامی که آن ها را با یک مشکل اساسی روبرو می سازد. سیاستمداران آمریکایی طی بحران 2008 با این امر روبرو شدند. در حقیقت بیم آن می رود که در صورت حمایت دولت چین از این شرکت بزرگ، مدیران دیگر شرکت ها این پیغام را دریافت نمایند که در صورت بروز مشکل، دولت از آن ها حمایت خواهد نمود و از این طریق با به یاد داشتن چک سفید امضای دولت، دست به پذیرش ریسک هایی بزنند که پیش از این به سراغ آن نمی رفتند. نگرانی های بسیاری وجود دارد که در حالی که دنیا در حال گذار از بحران ناشی از ویروس کروناست، با رکود مالی نوی روبه رو شود. تحلیلگران معتقدند، بحران 2008 هم ریشه در وام های مقرون به صرفه و متورم شدن بازار مسکن داشت و در این زمینه با بحران چینی دارای شباهت هایی است، اما اختیارات قانونی که دولت چین دارد، در سال 2008 در اختیار دولت آمریکا نبود و از این نظر پیش بینی می شود که دولت چین پیروز به جلوگیری از انتقال این بحران به بخش های دیگر اقتصاد چین خواهد شد. این موضوع زمانی ملموس تر می شود که بدانیم این شرکت تعهد ساخت حدود 7/ 1 میلیون واحد مسکن را دارد و این تعداد از خانوار های چینی درگیر این بحران هستند؛ امری که با توجه به علاقه دولت چین به جلوگیری از اعتراضات، دخالت دولت در جهت حل این مشکل را محتمل تر می نماید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: فرارو
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 15459

به "ابرشرکت چینی در آستانه ورشکستگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابرشرکت چینی در آستانه ورشکستگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید