بفرمایید میگوپلو

به گزارش سهندبلاگ، در این که برنج قوت قالب ایرانیان است، شکی نیست اما اگر آن را با سایر گروه های غذایی نظیر حبوبات، مغزها و انواع گوشت مخلوط کرده و در برنامه غذایی روزانه بگنجانید، ارزش غذایی اش چند برابر خواهد شد. تهیه برنج های مخلوطی که لابه لای آنها گوشت سفید (از جمله میگو)اضافه می شود، یکی از راه های دست یابی به این هدف است.

بفرمایید میگوپلو

بفرمایید میگوپلو

نویسنده:سارا حسنلو

اجتماع چند گروه غذایی در یک غذا

در این که برنج قوت قالب ایرانیان است، شکی نیست اما اگر آن را با سایر گروه های غذایی نظیر حبوبات، مغزها و انواع گوشت مخلوط کرده و در برنامه غذایی روزانه بگنجانید، ارزش غذایی اش چند برابر خواهد شد. تهیه برنج های مخلوطی که لابه لای آنها گوشت سفید (از جمله میگو)اضافه می شود، یکی از راه های دست یابی به این هدف است. ولی متاسفانه این غذای دریایی در سبد غذایی ایرانیان سهم کوچکی را به خود اختصاص داده و عده زیادی بدون آنکه دلیل موجهی داشته باشند از آن پرهیز می کنند و حتی حاضر نیستند تکه ای میگو بخورند!

مواد لازم (برای 4 نفر)

میگو، 500 گرم

کشمش نصف لیوان

گردوی کوبیده، 4 قاشق غذاخوری

برنج، 4 لیوان

پیاز درشت، یک عدد

نمک و زعفران، به اندازه دلخواه

طرز تهیه

ابتدا پیاز را در کمی روغن سرخ کنید و به آن میگوها را که از قبل با کمی آب نیم پز شده اند، افزوده و کمی تفت دهید. کشمش و گردو را هم اضافه کرده و با ادویه آن را مزه دار کنید. برنجی را که جدا گانه آبکش و دم کرده اید در حین سرو با این مایه رنگین و در کنار هم از خوردن شان لذت ببرید.

ارزش غذایی میگو

یادتان باشد که هر 100 گرم میگو، 99 کالری انرژی و 23 گرم پروتئین دارد. این اندازه پروتئین جزو بالاترین مقادیر این ماده مغذی در غذاهای دریایی است. از این رو، خوردن آن برای بچه ها و نوجوانان که نیاز بیشتری به پروتئین دارند، توصیه می شود. نکته ای که باید درباره میگو گوشزد کنیم کلسیم نسبتاً مناسبی است که در این فرآورده دریایی وجود دارد. خیلی ها می گویند کلسترول در میگو بالاست و افرادی که به بیماری قلبی دچارند نباید از آن استفاده کنند اما باید بگوییم مطالعات نشان داده اند، مصرف متعادل آن، مسئله ای ایجاد نخواهد کرد. جالب است بدانید که خوردن100 گرم از آن (البته اگر بخارپز شده باشد) در کل 1 گرم چربی خواهد داشت که البته از نوع امگا3 خواهد بود.

این کشمش گرمابخش

همیشه از کشمش برای شیرین کردن غذا استفاده می شود. ممکن است با خود بگویید که این شیرین کننده حتماً کالری زیادی دارد و می تواند چاق کننده باشد اما باید به شما بگوییم که 2 قاشق غذاخوری کشمش معادل یک واحد میوه است و به اندازه 60 کالری انرژی دارد.

در ضمنً، از قلم نیاندازید که این ماده غذایی پر پتاسیم است و دریافت این ماده معدنی علاوه بر تنظیم فشار خون از بروز فراموشی و افسردگی جلوگیری کرده و به این ترتیب برای سالمندان که بیشترین افراد در معرض این اختلالات هستند، توصیه می شود.

پس اگر روزی خواستید میگوپلو میل کنید، مادر و پدربزرگ تان را هم به نام مهمان برای صرف ناهار از قلم نیندازید.

برنج و کالری های فراوانش

بارها و بارها درباره ارزش غذایی این غله صحبت کرده ایم. این بار می خواهیم با شما از کالری آن بگوییم. یادتان باشد که هر 5 قاشق غذاخوری سرصاف برنج پخته 80 کالری انرژی دارد. درست معادل یک کف دست نان سنگک و یا دو کف دست نان تافتون. علاوه بر کالری خود برنج، روغنی که در حین پخت به آن اضافه می شود هم انرژی دارد. به این ترتیب که هر قاشق مرباخوری روغن مایع به کار رفته معادل 45 کالری است و اگر بیش از نیاز روزانه دریافت شود، می تواند نهایتاً در ماه چند گرم و در سال چند کیلو اضافه وزن را به بار آورد، پس به اندازه برنجی که در روز میل می کنید، دقت داشته باشید.

گردو در خدمت پوست

شاید باور نکنید اما این مغزه یکی از دوستداران سلامت پوست است. به این ترتیب که خوردن آن به طور مرتب راهی برای ایجاد پوستی یکنواخت و صاف است زیرا روغن آن اسید چربی به نام اسید لینولییک دارد که به تقویت بافت پوست کمک کرده و موجب می شود تا پوست، رطوبت خود را حفظ کند. به علاوه، ویتامین E و روی فراوانی که در این ماده غذایی یافت می شود برای فراهم آوردن سلامت پوست مفید هستند. از قلم نیاندازید که دو عدد گردوی کامل، 45 کالری انرژی دارد درست معادل یک قاشق مرباخوری روغن مایع.

اگر فرزند تان در سن رشد است

اگر فرزند نوجوانی دارید که در سن رشد است، توصیه می کنیم حداقل هر دو هفته یک بار این غذا را پخته و با هم میل کنید زیرا میگوی موجود در آن به دلیل پروتئین و چربی های مفیدی که برای سلامت پوست مناسب هستند، می تواند در این دوران مفید باشد.

اگر فشار خون دارید

اگر فشار خون دارید، افزودن کشمش به این غذا به دلیل پتاسیم فراوان کاهنده فشار خون شما است اما بهتر است نه میگوهایتان را در روغن سرخ کنید و نه به آن گردو بیفزایید. به علاوه، به برنجتان سبزی های تازه هم اضافه کنید تا به این ترتیب فیبر غذایتان بیشتر شود تا در هر قاشق از آن کالری دریافتی کاهش پیدا کند.

اگر اضافه وزن دارید

اگر اضافه وزن دارید، باید بدانید که این غذا خودش دارای چربی است. از این رو به شما توصیه می کنیم که میگوهایتان را سرخ نکنید بلکه با چاشنی آن را مزه دار کرده و در لا به لای برنج اضافه کنید تا کاملاً پخته شود و سپس به همراه سبزیجات بخار پز شده آن را میل کنید. به علاوه گردوی این غذا را هم اضافه نکنید زیرا کالری غذایتان را بالاتر خواهد برد.

اگر همراه این غذا بخورید

اغلب افراد به همراه غذاهای دریایی ترشی می خورند. از آنجا که ترشی ها اشتها آور بوده و زمینه پرخوری را فراهم می آورند بهتر است در مصرفشان دقت کنید زیرا زمانی به خود می آیید که بشقابی پر را به انتها رسانیده اید. اما در صورتی که به اندازه میل شوند، می توانند به هضم غذای شما به خصوص اگر چربی به کار رفته در آن زیاد باشد، کمک کنند. نوشیدنی توصیه ای ما آب پرتقال و یا مخلوط آب مرکبات است زیرا ویتامین C فراوان موجود در این میوه ها جذب و به کارگیری سلنیوم موجود در میگو را افزایش خواهد داد.

ماندگی و کهنگی

چربی میگو از نوع امگا3 بوده و برای سلامت مصرف کننده مفید است و چون این چربی از نوع غیراشباع به تعداد میرود و قرار گرفتن شان در معرض هوا آنها را زودتر فاسد می کند از این رو، باید در نگهداریشان دقت کنید زیرا این آبزیان از گوشت قرمز زودتر فاسد می شوند. مدت نگهداری میگو در فریزر دو ماه است. به این صورت خاصیت غذایی اش حفظ خواهد شد البته بهتر است پاک کرده فریز شوند. یادتان باشد که میگوی پخته در این غذا هم به دلیل فساد زودهنگام بهتر است نهایتاً تا یک روز بیشتر در یخچال باقی نماند. در صورت تمایل به نگهداری آن در یخچال حتماً آن را در ظروف در دار بگذارید.

منبع:http://www.salamat.com

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: راسخون
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 15299

به "بفرمایید میگوپلو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بفرمایید میگوپلو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید