بهاروند:در حادثه هریرود مرزبانان ایرانی مداخله نداشتند

به گزارش سهندبلاگ، معاون بین المللی و امور حقوقی وزارت امور خارجه، حادثه هریرود را نتیجه ترددهای غیرقانونی در مرز مشترک ایران و افغانستان مطرح نمود و گفت: تحقیقات ما نشان نمی دهد اتفاق اتفاق افتاده در هریرود حاصل مداخله مرزبانان ایرانی باشد با این حال اسناد طرف افغانستانی را مهم تلقی نموده و در اختیار مراجع ذی صلاح قرار دادیم.

بهاروند:در حادثه هریرود مرزبانان ایرانی مداخله نداشتند

به گزارش خبرنگاران، محسن بهاروند درباره سفر چندی پیش هیات عالی رتبه ایران به افغانستان گفت: استراتژی ایران درباره افغانستان یاری به صلح و ثبات و دستیابی به راه چاره های سیاسی برای دستیابی به صلح و ثبات است. ایران همسایه افغانستان است و براساس همین همسایگی، سیاست حسن هم جواری و روابط برادرانه با کابل از سوی تهران دنبال می گردد.

معاون بین المللی و امور حقوقی وزارت امور خارجه با بیان اینکه افغانستان کشور مهمی برای جمهوری اسلامی ایران است، گفت: ایران حدود هزار کیلومتر مرزهای مشترک با افغانستان دارد و می دانیم هر گونه ناامنی و بی ثباتی در افغانستان موجب تسری به ایران هم می گردد.

اتفاق هریرود حاصل ترددهای غیرقانونی است

این دیپلمات ارشد با بیان اینکه اتفاق افتاده در هریرود، متاسفانه نتیجه ترددهای غیرقانونی در مرزهای مشترک دو کشور است، گفت: به دلیل مبارزه نیروهای مسلح افغانستان با تروریسم، افغانستان پاسگاه های مرزی خود را برچیده و همین مساله موجب شده کنترلی بر مرزها از سوی افغانستان وجود نداشته باشد. همین امر باعث می گردد افراد گرفتار قاچاقچیان شوند و مسائل زیادی ایجاد گردد.

بهاروند در تشریح شرایط هریرود گفت: هریرود در فصل بهار طغیان می نماید. از سوی دیگر، گروه های قاچاقچی به ویژه قاچاقیان انسان فعال هستند و برای انتقال افراد به ایران، آنها را از راه های سخت و صعب العبور انتقال می دهند که بخشی از این راه ها، انتقال از هریرود است و ممکن است اتفاقات اینچنینی رخ دهد.

سالانه 500 هزار تردد غیرقانونی از مرزهای افغانستان به ایران انجام می گردد

وی با بیان اینکه تحقیقات ایران نشان نمی دهد که اتفاق اتفاق افتاده در هریرود، حاصل مداخله نیروهای مرزبانی ایران باشد، ابراز داشت: ما مدرکی پیدا نکردیم که این اتفاق در سوی ایران باشد. از سویی، سالانه 500 هزار تردد غیرقانونی از مرزهای افغانستان به ایران انجام می گردد و نیروهای مرزبانی ایران در یک رویه تعیین با متخلفان برخورد می نماید، برخوردها مرتب، براساس نظم و رفتارها براساس قانون است؛ ضمن آنکه اصل روابط مبتنی بر برادری است.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: نیروهای مرزبانی ایران در سخت ترین شرایط، در سرما و گرما، مقابل قاچاقچیان انسان و مواد مخدر، تروریسم و ترددهای غیرقانونی و بسیاری از جرایم دیگر، از مرزهای کشور دفاع می نمایند بنابراین نیروهای مرزبانی مورد احترام ما هستند با این حال، اعلام نموده ایم فارغ از آنالیز های ایران، اگر مدارکی در این باره وجود دارد، در اختیار ما قرار دهید تا مورد آنالیز قرار دهیم.

توافق ایران و افغانستان برای تشکیل کمیسیون مشترک مرزی

بهاروند با بیان اینکه در سفر اخیر هیات ایرانی به کابل، مدارکی مبتنی بر تعدادی عکس و مصاحبه به ما تحویل داده شد، مطرح کرد: ما این اسناد را مهم تحویل تلقی نموده و آنها را مورد رسیدگی قرار می دهیم. در این چارچوب، این اسناد در اختیار مراجع ذی صلاح نهاده شده تا مورد آنالیز قرار گیرد که از نظر حقوقی این اسناد تا چه اندازه اثبات نماینده قصور یا تقصیری است.

وی به توافقات اجرا شده با طرف افغانستانی در سفر اخیر اشاره نمود و یادآور شد: توافق شد کمیسیون مشترک مرزی دو کشور - که وزارت های امور خارجه دو کشور، مسئولیت آن را برعهده دارند - تشکیل گردد تا مسائل مربوط به مسائل مرزی و ترددها براساس توافقنامه دوجانبه 1335 مورد آنالیز قرار گیرد.

این مقام مسئول در وزارت امور خارجه اضافه نمود: مبارزه با قاچاق انسان و مواد مخدر، مبارزه با تروریسم و جلوگیری از ترددهای غیرقانونی موضوعاتی بود که از سوی دو طرف مورد تاکید نهاده شد.

وی گفت: ضمن اینکه اتباع افغانستانی مورد احترام ما هستند اما هرگونه رفت و آمد باید قاعده مند باشند. در این چارچوب، دو طرف درخصوص مسائل مرزی و فراتر از آن، یعنی تمامی ابعاد به صورت روزمره در ارتباط با یکدیگر هستند.

310311

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 9073

به "بهاروند:در حادثه هریرود مرزبانان ایرانی مداخله نداشتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهاروند:در حادثه هریرود مرزبانان ایرانی مداخله نداشتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید