تازه ترین کشف در محوطه کافرکلی های آمل

به گزارش سهندبلاگ، ایسنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، تازه ترین کشف در محوطه کافرکلی های آمل صورت پذیرفت.

تازه ترین کشف در محوطه کافرکلی های آمل

قضیه چیست؟

میثم فلاح، سرپرست هیئت باستان شناسی مجموعه کافرکلی ها گفت: در بررسی های اجرا شده تا امروز که نزدیک به 10 مجموعه در روستاهای کوهستانی دره هراز بررسی، شناسایی و مستندنگاری شده اند، شواهد جذابی از موجودیت کارکردهای متفاوت برای ما آشکار شد، بطوریکه تحلیل های ابتدایی نشان می دهد که در نهایت دو مجموعه از نظر کاربرد می توانست شبیه به هم باشد و دیگر محوطه ها از منظر عملکرد متفاوت هستند.

این باستان شناس با بیان اینکه مهمترین تحلیل های اولیه از این مجموعه های دستکند، نشان از کاربری استودان، گوردخمه و مقبره دارد و این فرایض، با مبنای کاملا علمی، محصولی از مقایسه ابعاد، فرم، شکل و گونه با نمونه های مشابه در کشور است، ادامه داد: در فرضیه آرامگاهی، شکل و شمایل ساختاری و فضای تدفین به صورت تخم مرغی در بستر سنگی این دستکندها حفر شده و با مصالح سنگ و آجر و ملات گچ و ساروج مشخص بود. همچنین در فرضیه گوردخمه، نوع پلان تو در تو و اتاقک شکل و بقایای ملات بر بدنه ورودی که احتمالا زمانی بسته بودن در آن را قوت می بخشد، وجود داشت. از سوی دیگر در فرضیه استودان، شکل، ساختار و فضای داخلی و ایجاد شده آن با نمونه های استودان های فارس مشابه بوده و برخی بگونه شکلی، قوسی و استوانه ای بوده اند.

سرپرست هیئت باستان شناسی با اشاره به اینکه این فرایض زمانی برای ما محتمل تر می شود که همه این مجموعه ها در کنار منابع آبی ایجاد شده اند افزود: مجاورت این مجموعه ها در کنار منابع آبی را می توان به نظریه های مطروحه آئینی در ارتباط با مهرپرستی در البرز و آمل ربط و بسط داد.

او با ابراز امیدواری برای کشف نقوش، خط و علائمی در این مجموعه براساس شواهد و بررسیهای اجرا شده تا امروز گفت: در این شرایط می توان به استنادهای دقیق و متقن تر اشاره کرد، علاوه بر اینکه کارکرد دیده بانی و استقرار موقت برخی مجموعه های بررسی شده، همچنان به قوت خویش باقی است.

فلاح تاکید کرد: بررسی های باستان شناسی کافرکلی ها به مرور ناشناخته هایی را از خود نشان می دهد که بیشتر از گذشته بر اهمیت موضوع بررسی روشمند، با یک برنامه ریزی دقیق و آکادمیک و پلان دار تاکید می کند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همگردی
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 9420

به "تازه ترین کشف در محوطه کافرکلی های آمل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تازه ترین کشف در محوطه کافرکلی های آمل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید