خبرنگاران تجمع های پنهان یکی از عوامل انتقال کرونا

به گزارش سهندبلاگ، کرمانشاه - خبرنگاران- براساس اعلام وزارت بهداشت، استان کرمانشاه در کنار 6 استان دیگر از نظر آمار مبتلایان به ویروس کرونا در شرایط هشدار قرار گرفته و افزایش روزانه شمار مبتلایان به این ویروس موجب نگرانی مردم و مسوُولان شده است.

خبرنگاران تجمع های پنهان یکی از عوامل انتقال کرونا

عادی شدن شرایط زندگی، افزایش ترددها و تجمع ها، باز شدن اماکن عمومی مانند مراکز تجاری، بازارها و مراکز خرید و توجه نکردن به شیوه نامه های بهداشتی، حذف محدودیت ها و رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی همگی دست به دست هم داده تا سرعت انتشار ویروس کرونا افزایش یابد و افراد بیشتری را مبتلا کند.

در کنار ازدحام جمعیت و ترددهایی که در سطح جامعه دیده می گردد و یکی از دلایل اصلی افزایش سرعت انتشار ویروس کرونا محسوب می گردد، یکسری تجمع و ازدحام پنهان نیز در جامعه وجود دارد که این موضوع را نیز می توان یکی دیگر از مهمترین دلایل افزایش این ویروس دانست.

مطب های خصوصی پزشکان و کلینیک های دولتی این روزها غافل از افزایش شیوع ویروس کرونا شلوغ تر از گذشته است و بعضی از این مطب ها تا پاسی از نیمه شب با ازدحام روبرو است.

اگرچه بعضی افراد ماسک بر صورت را در این مکان ها می توان مشاهده کرد اما بیشتر مردم بدون استفاده از ماسک و دستکش، حتی فاصله های استاندارد را نیز رعایت نمی نمایند و در صفوف نوبت گیری و به صورت فشرده در کنار هم برای زمان طولانی می نشینند.

استفاده از دستگاه های نوبت گیری در این مطب ها و پذیرش نکردن بیش از حد بیمار از عوامل پیشگیرانه ای است که باید به آن توجه گردد اما متاسفانه بعضی از پزشکان 120 مریض را در نوبت عصر پذیرش می نمایند و این موضوع منجر به تشکیل صف برای نوبت و ادامه معالجه تا نصف شب می گردد.

از سوی دیگر موضوع فاصله گذاری اجتماعی در این اماکن اصلا رعایت نمی گردد و این موضوع به تسریع در انتشار ویروس کرونا یاری می نماید.

علاوه بر این مطب ها و کلینیک ها، بانک ها و دفاتر خدماتی ارتباطی نیز از جمله اماکن شلوغ و پرتردد هستند و باید مراکز تجاری و بازارها را نیز به این اماکن افزود که این روزها مملو از جمعیت است.

بسیاری از دستگاه های عابر بانک نیز به دلیل استفاده مستمر مردم به صورت گسترده احتیاج به ضدعفونی مستمر و روکش های پلاستیکی دارد که متاسفانه بانک ها از این موضوع غافل شده اند و باید به این موضوع برای پیشگیری از ابتلا به کرونا توجه کرد.

متاسفانه بعضی از رانندگان تاکسی نیز با بیان اینکه کرونا تمام شده است در جایگاه عقب به روال گذشته سه مسافر سوار می نمایند که این مساله نیز موضوع فاصله گذاری اجتماعی را نقض می نماید و می طلبد سازمان تاکسیرانی در این ارتباط نظارت بیشتری داشته باشد.

به نظر می رسد باید نظارت بیشتری بر فعالیت مطب های شخصی و کلینیک های درمانی در استان گردد. مطب بعضی از پزشکانی که ضروری نیست تعطیل و یا ملزم به پذیرش تعداد کمتری بیمار با رعایت فاصله گذاری و مسایل بهداشتی شوند.

طرح فاصله گذاری اجتماعی نیز باید باجدیت در سطح شهر دنبال گردد چرا که در غیر این صورت و با توجه به ترددهای فراوان و ازدحام جمعیت زنجیره انتقال کرونا نه تنها قطع نمی گردد بلکه به دلیل جمعیت بالا به سرعت میان افراد جابجا می گردد و آمار مبتلایان افزایش می یابد.

از سوی دیگر دید و بازدیدها و مهمانی های خانوادگی نیز از سرگرفته شده و بعضی از مردم معتقدند که کرونا تمام شده و به شیوه قبل از کرونا به دید و بازدید و تفریح مشغول هستند.

تجمع افراد به خصوص نوجوانان و جوانان در کافه ها، قهوه خانه ها، بوستان ها و مراکز تفریحی به صورت گسترده نیز این روزها به چشم می خورد که در این اماکن نیز باید محدودیت اعمال گردد.

نکته مهم در این میان کمرنگ شدن تبلیغات و اطلاع رسانی در این ارتباط است. در فروردین سال جاری و بخصوص در روز طبیعت به دلیل حساس کردن افراد جامعه و تبلیغات و اطلاع رسانی های گسترده از سوی همه رسانه ها، شاهد بودیم که 80 دصد مردم به شیوه نامه های وزارت بهداشت توجه و به آن عمل کردند اما متاسفانه به تدریج و از اردیبهشت سال جاری این حساس سازی جامعه کمرنگ شد و سطح اطلاع رسانی ها به اعلام صرف آمار مبتلایان کاهش یافت و این موضوع منجر به بی توجهی مردم به این ویروس شد.

جا دارد موضوع حساس سازی مردم از سوی رسانه ها و ایجاد موجی برای کاهش آمار مبتلایان بار دیگر در استان های در معرض هشدار و قرمز در دستور کار قرار گیرد تا مردم بدانند که شرایط عادی نیست و کرونا همچنان وجود دارد.

رعایت نکردن شیوه نامه های بهداشتی در کرمانشاه باعث شده که این شهر در آمار مبتلایان به کرونا در زمره شهرهای در شرایط هشدار قرار گیرد به طوریکه آمار مبتلایان شناسایی شده مثبت ویروس کووید 19 در این استان در روز 11 اردیبهشت به 207 تن رسیده در حالیکه این رقم در روز مشابه در اردیبهشت سال جاری 99 نفر بوده است.

ایجاد محدودیت ها یکی از راهکارهای قطع کردن زنجیره انتقال ویروس کووید 19 است و تا زمانی که شیوه نامه های بهداشتی رعایت نگردد نمی توان انتظار داشت که آمار مبتلایان به کرونا کاهش یابد.

دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعمال محدودیت در 33 بخش را به ستاد استانی مدیریت کرونا پیشنهاد داده و استاندار نیز تاکید نموده که این محدودیت ها در راستای تامین سلامت مردم اعمال می گردد.

از جمله این محدودیت ها بستن درب آرامستان ها و جلوگیری از تشییع جنازه میت بصورت دسته جمعی، جلوگیری از ورود افراد بدون ماسک به پاساژها و بازارهای شهر ممانعت از سوارکردن مسافران بدون ماسک در ناوگان حمل و نقل شهری و برون شهری، افزایش شیفت کاری مراکزی مانند مرکز تعویض پلاک و اجرای طرح زوج و فرد، کاهش تعداد پرسنل ادارات به یک سوم و فعالیت به صورت دورکاری، ادامه تعطیلی استخرهای سرپوشیده و سونا، استمرار تعطیلی باشگاه های ورزشی پربرخورد، تعطیلی مراکز گردشگری و اماکن سیاحتی از جمله محدودیت هایی است که باید اعمال گردد.

براساس اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همچنین تعطیلی تالارهای پذیرایی، جلوگیری از فعالیت مراکز آموزشی خصوصی و جلوگیری از فعالیت مساجد و برگزاری نمازهای آدینه و جماعات، الزام دفاتر عقد و ازواج به رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک، اتخاذ تمهیدات لازم برای کنترل و رعایت فاصله گذاری در بازارچه های مرزی(جوانرود، قصرشیرین و پاوه)، عدم برگزاری مراسم ترحیم و جشن ها در مناطق شهری و روستایی، کاهش ظرفیت کادر آموزشی و پرسنلی در پادگان های آموزشی از دیگر محدودیت های پیشنهادی برای مقابله با کرونا است.

دکتر محمودرضا مرادی گفته اگر مردم همکاری ننمایند به طور قطع حلقه محدودیت های کرونایی تنگ تر می گردد بنابراین انتظار داریم مردم برای جلوگیری از خسارت های مالی و معیشتی و سلامت جامعه همکاری نموده و رعایت پروتکل های بهداشتی را مدنظر داشته باشند.

امید می رود با تدابیر مسوولان و همکاری و مشارکت آگاهانه و فعال اقشار مختلف مردم زنجیره کرونا در استان قطع و آمار مبتلایان به این ویروس کاهش یابد.

سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد از دیروز تا امروز 11 خرداد 1399 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 2 هزار و 516 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد.

کیانوش جهانپور افزود: از بین مبتلایان جدید، 511 مورد بستری و 2 هزار و پنج مورد از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند و مجموع بیماران کووید19 در کشور به 151 هزار و 466 نفر رسید.

او گفت: متاسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 63 بیمار کووید19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به هفت هزار و 797 نفر رسید.

وی گفت: استان های اصفهان، آذربایجان های شرقی و غربی، لرستان، کرمانشاه، هرمزگان و سیستان و بلوچستان در شرایط هشدار قرار دارند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 9008

به "خبرنگاران تجمع های پنهان یکی از عوامل انتقال کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تجمع های پنهان یکی از عوامل انتقال کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید