روسیه: امیدواریم کمیسیون مشترک برجام، بحران کنونی را رفع کند

به گزارش سهندبلاگ، وزارت امور خارجه روسیه بار دیگر با انتقاد از تصمیم خودسرانه تروئیکای اروپایی درباره راه اندازی مکانیزم حل اختلافات، ابراز امیدواری کرد که نشست ماه فوریه کمیسیون مشترک برجام، مانع از تشدید بحران کنونی پیرامون توافق هسته ای گردد.

روسیه: امیدواریم کمیسیون مشترک برجام، بحران کنونی را رفع کند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری نووستی، وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه ای خاطرنشان کرد که این کشور انتظار دارد که نشست بعدی کمیسیون اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای برنامه هسته ای ایران که قرار است در ماه فوریه (اواخر بهمن ماه) برگزار گردد، به ممانعت از تشدید بیشتر بحران کنونی پیرامون توافق هسته ای یاری کند.

در این بیانیه تاکید شده است: درباره نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام که قرار است در ماه فوریه برگزار گردد، ما امیدواریم که این اقدام مانع از تشدید بیشتر اوضاع پیرامون برجام شده و کشورهای عضو این توافقنامه پیرامون وظایف مشترک برای حفظ توافق هسته ای متمرکز شوند. ما از کشورهای اروپایی (تروئیکای اروپایی) و هماهنگ نماینده اتحادیه اروپا در امور مربوط به برجام انتشار داریم تا روی این موضوع تمرکز نمایند.

این وزارتخانه به بیانیه ای که در تاریخ 24 ژانویه (4 بهمن ماه) از سوی جوزپ بورل مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا توجه نموده است که در آن خلاصه ای از نتایج تماس های کاری و رایزنی های غیررسمی با کشورهای شرکت نماینده در برجام، پس از آنکه انگلیس، آلمان و فرانسه در 14 ژانویه (24 دی ماه) از تصمیم خود برای راه اندازی مکانیزم حل اختلافات در چارچوب برجام خبر دادند، آمده است.

وزارت خارجه روسیه تاکید نموده است: از طرف خود می خواهیم وجود مسائل جدی ایجاد شده به خاطر این تصمیم سه کشور اروپایی را مورد تأیید قرار دهیم. این اقدام آنها مسائل و چالش های بیشتری را در اجرای توافق هسته ای ایجاد می نماید. علاوه بر این، خود ساز و کار عنوان شده به دلیل عدم وجود تشریفات لازم و تصمیم گیری از جانب کمیسیون مشترک نمی تواند کارآمد و عملی گردد.

مقامات دیپلماتیک روسیه همچنین نسبت به انتشار بعضی اطلاعات در رسانه های گروهی به نقل از بعضی منابع نامشخص و غیرموثق درباره معین یک دوره 15 روزه برای یافتن راه چاره مسائل کنونی پیرامون برجام ، ابراز نگرانی نموده و یادآور شدند: تا زمانی که طرف های باقی مانده در برجام به طور مشترک درباره روش های مناسب برای حل مسائل کنونی تصمیم گیری ننموده باشند، صحبت درباره هر گونه زمان بندی وبرنامه ریزی در این خصوص بسیار زودرس است.

لازم به یادآوری است، سه کشور اروپایی شرکت نماینده در برجام - انگلیس ، آلمان و فرانسه 14 ژانویه (24 دی ماه) خاطرنشان کردند که به دلیل اقدامات ایران، آنها چاره ای جز راه اندازی مکانیزم حل و فصل اختلافات در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را ندارند.

مقامات مسکو در سطوح مختلف این تصمیم تروئیکای اروپایی را اقدامی بسیار نادرست و خطرناک ارزیابی نموده اند که می تواند به یک فرایند کنترل نشده و شکست کامل توافق هسته ای با ایران بیانجامد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 6543

به "روسیه: امیدواریم کمیسیون مشترک برجام، بحران کنونی را رفع کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روسیه: امیدواریم کمیسیون مشترک برجام، بحران کنونی را رفع کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید