فعالان حوزه انرژی چشم انداز روشنی از آینده این بازار ندارند

به گزارش سهندبلاگ، در نشست اخیر کمیسیون انرژی اتاق ایران ضمن تشریح جزئیات اقتصاد آبی و رویکرد آن در خصوص استفاده از انواع ظرفیت ها و منابع در اختیار، بازتعریف رابطه بین دولت و بخش خصوصی به ویژه در حوزه انرژی به منظور ارائه چشم اندازی روشن از آینده این حوزه، مورد تأکید نهاده شد.

فعالان حوزه انرژی چشم انداز روشنی از آینده این بازار ندارند

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران به تشریح آنچه در نشست اخیر این کمیسیون مطرح شد، پرداخت.

حمیدرضا صالحی، با اشاره به طرح اساس نامه شرکت ملی گاز در مجلس و کوشش بخش خصوصی برای بیان دیدگاه ها و پیشنهادهای خود در خصوص این موضوع، گفت: طی نشستی که در اتاق ایران با موضوع آنالیز اساس نامه شرکت ملی گاز برگزار کردیم، متأسفانه علی رغم دعوت از مسئولان این شرکت، هیچ یک حضور پیدا نکردند. به نظر می رسد ارتباط بخش خصوصی و دولت باید مورد بازنگری قرار گیرد چراکه بخش خصوصی، ظرفیت هایی در اختیار دارد که می تواند با استفاده از آنها بخش زیادی از مسائل امروز دولت را رفع کند اما دولت از آنها غافل است.

او با ابراز نگرانی از این که شرکت های فعال در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی چشم انداز روشنی از آینده برای حضور فعال در کسب وکار خود نداشته باشند، توضیح داد: اگر بخش خصوصی بخواهد در اقتصاد حضور اثرگذاری داشته باشد باید بتواند ظرفیت های در اختیار خود را بشناسد و بازار را پیش بینی کند، این مهم تنها به وسیله رابطه تنگاتنگ با دولت تحقق می یابد؛ موضوعی که متأسفانه امروز بسیار ضعیف است.

این فعال مالی از کوشش کمیسیون انرژی اتاق ایران برای بازتعریف رابطه دولت و بخش خصوصی سخن گفت و اضافه کرد: در خصوص طرح اساس نامه شرکت ملی گاز که در مجلس آنالیز می گردد، نظرات و دیدگاه های خود را مطرح کردیم و پیگیر موضوع هستیم. آنچه در این رابطه دنبال می کنیم، ایجاد شرکتی قوی در حوزه رگلاتوری و بسترسازی است. به باور کمیسیون انرژی اتاق ایران شرکت ملی گاز باید از حوزه تصدی گری خارج شده و این بخش را به فعالان مالی بخش خصوصی بسپارد.

صالحی با بیان این مطلب که ارزش فراوری ناخالص داخلی ایران با توجه به ظرفیت هایی که در اختیار دارد بسیار ناچیز است، صندلی بخش خصوصی در افزایش آن را پررنگ و مهم توصیف کرد و گفت: اگر اجازه داده گردد تا بخش خصوصی وارد میدان عمل گردد، میزان فراوری ناخالص داخلی کشور افزایش پیدا می نماید.

او ادامه داد: برای مثال در حوزه گاز، ایران می تواند صندلی بسیار خوبی داشته باشد اما با صادرات بین 60 تا 70 میلیون متر مکعب به اهداف خود در این حوزه نمی رسیم. ایران اولین دارنده ذخایر گازی در جهانست اما از این ظرفیت خود استفاده نمی نماید و در کنار ما کشور ترکیه بدون ذخایر گازی تبدیل به یک بازیگر مهم در حوزه گاز شده است.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران همچنین به اخبار مربوط به صادرات برق ترکیه به عراق اشاره نمود و اضافه کرد: این خبر نیز بیانگر کم کاری ما در حوزه صادرات برق است. متأسفانه بازارهای صادراتی ایران به تدریج در حال کوچک شدن هستند چراکه از توانمندی های خود بهره نمی بریم؛ ایران این توانایی را دارد که به هاب انرژی منطقه تبدیل گردد.

او همچنین از پیروزیت کمیسیون انرژی اتاق ایران برای امکان حضور نماینده اتاق ایران در کارگروه تعیین کف قیمت برق در بورس و واقعی سازی بهای آن، اطلاع داد و در ادامه به کوشش کمیسیون در راستای ارائه راه حل برای تکمیل طرح های نیمه تمام و استفاده از سرمایه های حاضر در بورس به یاری ایجاد صندوق-پروژه، اشاره نمود.

اقتصاد آبی مبتنی بر مفاهیم توسعه پایدار و همکاری های فراتر از مرزهاست

صالحی در ادامه به ارائه ای که در این نشست توسط زیبا باقرشاهی، عضو موسسه تحقیق برای توسعه در خصوص اقتصاد آبی صورت گرفت، اشاره نمود.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با توجه به رویکرد این کمیسیون مبنی بر اهمیت استفاده از کلیه امکانات، دانش و منابعی که در کشور داریم برای تحقق توسعه پایدار، توجه به اقتصاد آبی که در حال حاضر در جهان نیز به عنوان یک الگوی جدید مورد استفاده قرار گرفته را ضروری دانست و تأکید کرد: منظور از اقتصاد آبی که در واقع نگاه به رنگ آبی دارد و تکمیل کننده اقتصاد سبز و انواع دیگر اقتصادهایی است که تا به امروز مطرح شده اند، همکاری جوامع و افراد مختلف با سطح دانش و تخصص مختلف است.

او ادامه داد: این نظریه روی نوآوری تأکید خاصی دارد و معتقد است با یاری نوآوری که از خلاقیت افراد نشات می گیرد می توان با بهای ارزان تر، آنچه دور ریخته می گردد را مجدد مورد استفاده قرار داد. در واقع می توان به بازسازی و هماهنگ سازی طبیعت با آنچه در گذر زمان اتفاق می افتد، توجه کرد و از آن الگو گرفت. بدون شک اختراع و استفاده از تکنولوژی هزینه های بیشتری نسبت به نوآوری دارد، بنابراین اقتصاد آبی روی نوآوری تأکید می نماید.

بر اساس اظهارات او در نظریه اقتصاد آبی، آموزش نسل آینده نیز برای تقویت خلاقیت افراد بسیار مهم و لازم است و نگاه خاصی در خصوص توجه به مفاهیم توسعه پایدار وجود دارد.

این فعال مالی بی توجهی دولت به این مفاهیم مهم در سیاست ها و برنامه های بلندمدت کشور را مورد انتقاد قرار داد و گفت: آنچه در سیاست گذاری دولت ها می بینیم، بی توجهی نسبت به مفاهیم توسعه پایدار است. این موضوعات باید در اسناد بالادستی دیده شوند تا قدرت اثرگذاری داشته باشند.

او ادامه داد: آنچه اهمیت رابطه بین دولت و بخش خصوصی را بیش از گذشته تعیین می نماید، توجه به همین مسائل است. اگر تبادل آرا و نظرات اتفاق بیافتد و ما بتوانیم در نشست های تخصصی کمیسیون این مفاهیم را معرفی کنیم، بدون شک به هنگام تصمیم گیری ها و تدوین سیاست ها، پیروز تر عمل می کنیم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 9788

به "فعالان حوزه انرژی چشم انداز روشنی از آینده این بازار ندارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالان حوزه انرژی چشم انداز روشنی از آینده این بازار ندارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید