قدم زدن در بزرگ ترین نرگس زار طبیعی کشور

به گزارش سهندبلاگ، گل نرگس از جمله ظرفیت های موجود در کشور است که علاوه بر فروش گل، در صنایع بهداشتی، آرایشی و دارویی کاربرد های زیادی را داراست و از طرفی موجب جذب گردشگر می گردد و رونق مالی و اشتغال را فراهم می نماید.

قدم زدن در بزرگ ترین نرگس زار طبیعی کشور

جره و بالاده از بخش های شهرستان کازرون در استان فارس است که صندلی رویش ژنتیک گل نرگس بوده و به خانه نرگس ایران شهرت دارد .

بیشتر نرگس زار های کازرون به صورت دیم آبیاری می شوند و این شهرستان با توسعه زمین های زیر کشت در دیگر روستاهای شهر جره دارای بیش از 200 هکتار نرگس زار است که از نظر وسعت و کیفیت در کشور مقام اول را دارد.

جره همه ساله و در فصل زمستان به دلیل رویش گل نرگس پذیرای هزاران نفر از گردشگران و علاقمندانی است که از سرتاسر کشورمان جهت بازدید از نرگس زارهای روستاهای جره در این منطقه حضور می یابند .

گل نرگس از زیباترین و خوش رایحه ترین گل ها می باشد که هواداران بسیاری دارد. پیازهای نرگس درشت و دارای ورقه های فلسی یا مطبق است. این پیازها می توانند چندین سال متوالی گل دهند وگل آن همه ساله بزرگ تر می شود. اگر چه دشت و کوهپایه های زاگرس در استان های فارس، خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد محل رویش این گل است اما با توجه به پرورش یافتن با قدمت زیاد و به صورت ارگانیک در نرگس زار های کازرون، این گل از لحاظ رایحه و زیبایی در صدر دیگر مناطق قرار گرفته است. این گیاه پیاز دار با نام علمی NARCISSUS با ارتفاع 30 الی 45 سانتیمتر در فصل زمستان به بار می نشیند. این گیاه به سرما مقاوم بوده و محل کاشت آن باید آفتاب گیر باشد در یکی از جشنواره های گل که همه ساله در کشور هلند برگزار می شود گل نرگس مقام اول را به خود اختصاص داده است .

نرگس زارهای کازرون با مساحتی حدود 70 هکتار یکی از زیباترین و بزرگترین دشتهای نرگس در کشور است و اصالت این گل به وسیله پژوهش و تحقیق مراجع علمی به دلیل موقعیت جغرافیایی وآب و هوایی منطقه و همچنین زمین بکر در بخش جره و بالاده از توابع شهرستان کازرون به اثبات رسیده است و این بخش در استان فارس، مقام اول را در فراوری گل های نرگس دارا می باشد.

راستاگردشگری شهرستان کازرون به مقصد نرگس زارها از سمت استان بوشهر شامل کاروانسرای کنارتخته،کاروانسرای کمارج ، مجموعه جهانی بیشاپور، بازار تاریخی کازرون، چهار طاقی بالاده، نرگس زار و از سمت راستا تنگه ابوالحیات مجموعه های جهانی بیشاپور و تنگ چوگان، بازار تاریخی کازرون ، چهار طاقی بالاده و نرگس زار است .

این نرگس ها در دو نوع شهلا و هفت پر است و به خاطر مرغوبیت بالا، خواستار زیادی دارد و تا به امروز به کشورهای امارات، قطر، عراق و همچنین علاوه بر بازارهای استان فارس، به استان های اصفهان، تهران، خراسان رضوی و تبریز صادرات گل داشته است .

در روزهای عادی 15 نفر و در روزهای تعطیل بیش از 30 نفر اشتغال زایی به صورت روزانه در این زمینه به وجود آمده است و گردشگرانی از استان های بوشهر و اصفهان بیشترین استقبال را از این نرگس زارها داشته اند.

شهرستان کازرون با پتانسیل بالا درصنعت گردشگری و با وجود مجموعه های جهانی بیشاپور- تنگ چوگان و غار و مجسمه شاپور ساسانی، بازار های تاریخی و بقاع متبرکه به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری تاریخی و مذهبی جنوب غرب فارس نیز به شمار می آید. همچنین دارا بودن 5 منطقه نرگس زار در بخش جره و بالاده، دادین، بلبلک و فامور در بخش بالاده به عنوان بزرگترین نرگس زار طبیعی کشور، نقش بسزایی در جذب گردشگر جنوب فارس ایفا می نماید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: میراث آریا
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 6894

به "قدم زدن در بزرگ ترین نرگس زار طبیعی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدم زدن در بزرگ ترین نرگس زار طبیعی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید