ماهاتیر محمد از شرکت در انتخابات 2023 مالزی انصراف داد

به گزارش سهندبلاگ، ماهاتیر محمد نخست وزیر سابق مالزی، در یک کنفرانس خبری اعلام نمود که به دلیل بالا رفتن سن وی در انتخابات سراسری سال 2023 شرکت نمی کند.

ماهاتیر محمد از شرکت در انتخابات 2023 مالزی انصراف داد

به گزارش روز سه شنبه خبرگزاری برنامای مالزی، نخست وزیر سابق این کشور در یک کنفرانس خبری در جزیره لنکاوی در شمال مالزی به رسانه های محلی گفت که در صورت برگزاری انتخابات در سال 2023 که دوره نخست وزیری فعلی در این کشور به انتها می رسد، نامزد نمی گردد.

او نخستین بار بین سال های 1981 و 2003 در سمت نخست وزیری این کشور خدمت کرد و توانست با موفقیت کشور مالزی را به یک قدرت صنعتی در جنوب شرق آسیا تبدیل کند.

هشتمین نخست وزیر مالزی پیش از این انتصاب، در سه دولت مختلف مالزی فعالیت داشت و رکورد طولانی ترین دوره نخست وزیری این کشور را در اختیار دارد.

ماهاتیر با برنده شدن در آخرین کارزار انتخاباتی که در سال 2018 برگزار گردید با وعده ریشه کن کردن فساد که دولت قبلی با آن روبرو بود، توانست بار دیگر کرسی نخست وزیری مالزی را از آن خود کند.

با این وجود او در ماه فوریه امسال (بهمن ماه 1398) به دلیل جنگ قدرت در حزب تحت رهبری اش از این سمت کناره گرفت تا دوره صدارتش در دوره جدید، به 2 سال هم نرسد و از آن به بعد به عنوان یک قانونگذار عادی مشغول کار بوده است.

شرایط سیاسی در مالزی به دلیل تنش بین دو حزب حاکم و مخالف در این کشور بر سر تصدی پست نخست وزیری توسط محی الدین یاسین که بدون برگزاری انتخابات صورت گرفت، بی ثبات شده است.

دستیار ماهاتیر چندی پیش به شبکه تلویزیونی ان اچ کی ژاپن گفته بود که در صورت انحلال مجلس قبل از اتمام دوره کنونی نخست وزیری، گزینه شرکت در انتخابات را مد نظر قرار خواهد داد.

در خرداد ماه گذشته بود که او حتی به دلیل آنچه عدم حمایت از دولت عنوان شد، از حزب متبوع خود که زمانی یکی از بنیان گذاران آن بود، اخراج شد.

شبکه خبری الجزیره انگلیسی نیز در همان ایام گزارش داده بود که ماهاتیر محمد نخست وزیر پیشین مالزی از حزب بومیان متحد مالزی (برساتو) به دلیل نشستن در ردیف مخالفان دولت در یکی از نشست های مجلس این کشور، اخراج شده است.

اخراج ماهاتیر از این حزب که سمت دبیری آن را داشت، به دلیل عدم حمایت از دولت محی الدین یاسین نخست وزیر فعلی مالزی که رییس این حزب است، صورت گرفته بود.

محی الدین یاسین سیاستمدار حرفه ای و 72 ساله، اسفندماه گذشته پس از استعفای ماهاتیر محمد از سوی پادشاه مالزی به سمت نخست وزیری منصوب شد. وی یکی از اعضای مجلس سفلای مالزی از منطقه پاگوه و بخشی از ائتلاف سیاسی باریسان ناسیونال است. ، ایرنا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 10514

به "ماهاتیر محمد از شرکت در انتخابات 2023 مالزی انصراف داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماهاتیر محمد از شرکت در انتخابات 2023 مالزی انصراف داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید