محققان تصویربرداری واضح تری در ناحیه مادون قرمز انجام دادند

به گزارش سهندبلاگ، محققان دانشگاه لرستان به همراه پژوهشگرانی از کشور های کانادا، آلمان و فرانسه پیروز شدند تا نانولوله های تک دیواره ای را توسعه دهند که قابلیت سوئیچ شدن با نور را دارد.

محققان تصویربرداری واضح تری در ناحیه مادون قرمز انجام دادند

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، محققان دانشگاه لرستان به رهبری محسن عادلی، به همراه پژوهشگرانی از کشور های کانادا، آلمان و فرانسه پیروز شدند تا نانولوله های تک دیواره ای را توسعه دهند که قابلیت سوئیچ شدن با نور را دارد و از آن می توان در تصویربرداری با قدرت تفکیک بسیار بالا در ناحیه مادون قرمز استفاده کرد.

در دهه اخیر میکروسکوپیِ فلورسنت با استفاده از روش های جدید متحول شده و توانایی ثبت تصاویری با قدرت تفکیک کمتر از محدوده پراش را امکان پذیر نموده است. بسیاری از این روش های جدید درتصویربرداری بر اساس کنترل خواص مولکول های فلورسنت ساطع شده است. برای دستیابی به پنجره اپتیکیِ بافت های زیستی، استفاده از طول موج هایی بزرگتر از 1 میکرومتر ضروری است. نانولوله های تک دیواره از خود رزونانس اپتیکی قوی ای در ناحیه مادون قرمز نزدیک نشان داده اند و کشف قابلیت لومینسانس آن ها در این ناحیه راه را برای استفاده از این نانولوله ها در تصویربرداری از سلول های زنده باز نموده است.

طراحی گسیل دهنده تک مولکول قابل سوئیچ با نور اولین مرحله برای ساخت میکروسکوپی تک مولکول ها است. این میکروسکوپ ها دنیای جدیدی را در زمینه تصویربرداری اپتیکی باز کردند. چندین گسیل دهنده قابل سوئیچ با نور توسعه داده شده، اما همه آن ها در گستره نور مرئی یا مادون قرمز فلورسنت هستند. از آنجا که بافت های زیستی معمولا در ناحیه مادون قرمز شفاف هستند این میکروسکوپ ها را برای تصویربرداری از بافت ها نمی توان بکار گرفت. علاوه بر این، کنترل نوری گسیل دهنده ها در محدوده مادون قرمز نزدیک برای سوئیچ دهنده های اپتیکی مولکولی بسیار مورد احتیاج است چرا که بیشتر دستورالعمل انتقال اطلاعات در این محدوده قرار می گیرند.

در این پژوهش یک گونه جدید از نانومواد هیبریدی که از نانولوله های کربنی تک دیواره ساخته شده، معرفی شده است. این ماده بصورت کووالانسی با مولکول های قابل سوئیچ با نور عامل دار شده است. این مولکول ها همیشه برای کنترل فلورسنت ذاتی یک نانولوله منفرد در ناحیه مادون قرمز نزدیک (بیشتر از یک میکرومتر) بکار برده می شوند. در این پروژه عادلی و همکارانش به شکل مفهومی قابلیت استفاده از این نوع میکروسکوپ ها که از گسیل دهنده های قابل سوییچ در ناحیه مادون قرمز نزدیک استفاده می نمایند را به اثبات رساندند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 6269

به "محققان تصویربرداری واضح تری در ناحیه مادون قرمز انجام دادند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محققان تصویربرداری واضح تری در ناحیه مادون قرمز انجام دادند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید