معرفی انواع دریل و کاربرد هر یک از آن ها در ساختمان سازی

به گزارش سهندبلاگ، دریل یکی از ابزارآلات ساختمانی است که با استفاده از نیروی چرخشی باعث ایجاد سوارخ بر روی سطوح مختلف می شود. دریل ها بسته به عواملی مانند سرعت، قدرت، گشتاور و اندازه به انواع مختلفی تقسیم می شوند. دامنه استفاده از آنها تحت تأثیر مکانیزم کارشان قرار گرفته است، مثلاً یک نوع دریل برای کارهای سبک مناسب است و نوع دیگر برای کارهای سنگین! اما برای شناخت بهتر انواع دریل و کاربرد آنها با مقاله دیگری از خبرنگاران همراه باشید.

معرفی انواع دریل و کاربرد هر یک از آن ها در ساختمان سازی

انواع دریل و کاربرد هر یک از آن ها

دریل پیچ گوشتی (Drill Driver)

یک دریل پیچ گوشتی محبوب ترین و پُرکاربردترین نوع دریل است. دریل پیچ گوشتی معمولاً به صورت برقی (سیمی) و شارژی (باتری) کار می کند. اگر به دنبال یک دستگاه الکتریکی ساده و پیشرفته هستید که در پروژه های مختلف خانگی در مقیاس کوچک به کار شما بیاید، احتمالاً دریل پیچ گوشتی همان چیزی است که نیاز دارید.

به عنوان مثال، اگر می خواهید یک قفسه کتاب چوبی در خانه خود درست کنید، یک دریل پیچ گوشتی ابزاری ایده آل است. سازگاری با طیف گسترده ای از اندازه مته ها مته باعث شده است این نوع دریل برای کاربردهای مختلف مفید باشد.

کاربرد دریل پیچ گوشتی

این دریل ابزاری عالی برای سوراخ کاری است. با دریل پیچ گوشتی می توان سوراخ هایی روی سطوح پلاستیکی، چوبی، فلزی و حتی بتنی ایجاد کرد. با این حال، هنگام استفاده از آن برای مواد سخت، باید قدرت دستگاه را مورد توجه قرار دهید.

دریل ضربه ای (Impact Driver)

دریل ضربه ای یکی دیگر از انواع دریل است که به طور خاص برای شُل کردن پیچ و مهره ها و سفت کردن پیچ ها در سطوح سخت طراحی شده است. یک دریل چکشی همان مکانیزم چرخی دریل پیچ گوشتی وجود دارد با این تفاوت که دارای یک حالت ضربه ای نیز است.

دریل ضربه ای مانند دریل معمولی از چرخ دنده جلو استفاده نمی کند بلکه از مکانیزم ضربه و چرخش بهره می برد. عملکرد این دریل باعث می شود تا بتوان پیچ ها را داخل در هر نوع متریال نرم و سخت اعمال کرد.

کاربرد دریل ضربه ای

دریل ضربه ای به دلیل قدرت بی نظیرشان مورد ستایش قرار می گیرند. از آنجا که در عرض چند ثانیه می توان پیچ های جدیدی را سفت یا شل کرده و آن ها در محل خود نصب کرد. این دریل برای کاربردهای مرتبط با بستن و باز کردن پیچ ها استفاده می شود.

دریل چکشی (Hammer Drill)

همانطور که از نامش پیداست، یک دریل چکشی ابزاری قدرتمند است که عملکرد دو ابزار دستی اعم از چکش و دریل معمولی را با هم ترکیب می کند. تقریباً شبیه به دریل ضربه ای است اما عملکرد پیشرفته تری دارد. دریل در عین حال که در حال چرخش مته است، به صورت چکشی نیز عمل می کند.

دریل چکشی در کنار کارهای سبک سوراخ کاری، قابلیت حفاری چکشی برای کاربردهای سنگین را نیز دارد. این دریل به علت مکانیسم چکشی که دارد بعضاً به دریل کوبه ای مشهور است.

کاربرد دریل چکشی

دریل چکشی که به عنوان یکی پُرکاربردترین انواع دریل شناخته می شود، محصولی همه کاره است! دریل های چکشی دارای کنترل های قابل تنظیم هستند بنابراین می توان از آن در چندین ماده مختلف از پلیمرهای نرم پلاستیکی گرفته تا قطعات چوبی، سنگی و بتنی سخت استفاده کرد.

بااین حال، به یاد داشته باشید که حفاری در بتن باعث تولید گرد و غبار می شود که در صورت استنشاق می تواند به ریه ها آسیب برساند. بنابراین، برای محافظت از خود در برابر هرگونه آسیب احتمالی، باید از ماسک مخصوص استفاده کرد.

مطالب پیشنهادی: تفاوت بتن کن با چکش تخریب چیست؟ ویژگی های هر کدام

دریل بتن کن (Rotary Hammer Drill)

دریل بتن کن به دلیل توانایی حفاری مواد جامد متراکم مانند سنگ، بتن و آجر، بسیار مشهور است. این دریل قدرت زیادی دارد و برای انجام کارهای سنگین مناسب است. دریل بتن کن شبیه دریل چکشی است، به این معنا که در حین چرخش در محور خود، مکانیزم چکش را نیز انجام می دهد. اما برخلاف دریل چکشی که از کلاچ مخصوص استفاده می کند، دریل بتن کن براساس مکانیزم پیستونی ساخته شده است.

این مکانیزم به دریل امکان می دهد که مته را با نیروی فوق العاده ای بکوبند، در نهایت به شما کمک می کند در کمترین زمان سوراخ های بزرگی ایجاد کنید. برای ساده کردن کار، می توان یک دریل بتن کن را به عنوان برادر بزرگ تر دریل چکشی تصور کرد.

کاربرد دریل بتن کن

علاوه بر حفاری، می توان از دریل بتن کن برای خُرد مواد سخت مانند بتن استفاده کنید. کارگران ساختمانی معمولاً از این دریل برای خرد کردن سنگ ها، آجرها، سنگ تراشی و شکافتن بتن استفاده می کنند. اگر در حال کار بر روی یک پروژه ساخت وساز هستید که نیاز به کارهای سنگین حفاری دارید، بهترین ابزار دریل بتن کن است.

دریل نمونه برداری (Core Drill)

دریل نمونه برداری یا هسته گیری یکی دیگر از انواع دریل است که عملکرد منحصربه فردی را در اختیار کاربر قرار می دهد. این دریل نه تنها از نظر کارآیی بلکه از نظر زیبایی شناختی نیز کاملاً متفاوت از انواع دیگر دریل ها است. یک دریل نمونه برداری شامل یک موتور سنگین است که بر روی یک قابی فلزی سوار شده است تا در هنگام کار ثابت بماند. سپس دستگاه با سرعت بالا عمل چرخش را انجام می دهد تا هسته جامدی از مواد سخت را بیرون بیاورد.

کاربرد دریل نمونه برداری

این ابزار منحصر به فرد به کاربر این امکان را می دهد که هسته بتن را به روشی کاملاً تمیز خارج کند. هسته برداری حتی برای سنگ، چوب و دیگر مصالح نیز کاربرد دارد. همچنین، کاربر می تواند برای ایجاد سوراخ روی آثار هنری و مرمری نیز از این دریل استفاده کند. عمل هسته گیری در صنعت ساختمان اغلب برای نمونه های آزمایشگاهی و جاسازی میلگرد کاربرد دارد.

دریل ستونی (Benchtop Drill)

همانطور که از نام مشخص است، دریل ستونی دستگاهی برای حفاری است که بر روی میز یا هر سطح مشابه دیگری نصب می شود. اگر می خواهید از یک وسیله ثابت را در گاراژ یا کارگاه خود فقط با هدف حفاری استفاده کنید، یک دریل ستونی بهترین انتخاب ممکن است.

یک دریل ستونی همچنین دریل دقیق نیز نامیده می شود که دارای یک پایه ضخیم با یک شکل ایستاده عمودی است که موتوری به آن متصل می باشد. در زیر موتور، سطحی برای قرار دادن جسمی که باید حفر شود وجود دارد.

کاربرد دریل ستونی

دریل ستونی برای سوراخ کاری از طریق طیف گسترده ای از مواد از جمله چوب، پلاستیک و فلز مناسب است. در هر صورت، اگر هنگام سوراخ کاری از لغزش قطعات خسته شدید، برای خلاص شدن از مشکل بهتر است به سراغ دریل ستونی بروید.

انواع دریل براساس منبع قدرت

از لحاظ منبع قدرت، دریل ها به انواع زیر تقسیم می شوند:

دریل شارژی بی سیم (Cordless Drill)

دریل شارژی علی رغم اینکه توسط برق کار می کند، اما بدون سیم است! در عوض از باتری های قابل شارژ برای هدایت موتور در مته استفاده می کند. بیشتر دریل های شارژی موجود در بازار تقریباً همان عملکردهای دریل های سیمی را دارند. با این حال، گاهی اوقات نمی توان به دریل های شارژی دار متکی باشید تا در انجام برخی از کارهای سنگین حفاری به کاربر کمک کنند.

امروزه می توان انواع دریل شارژی در 18، 20، 24، 28 و حتی 36 ولت را در بازار جستجو کرد. این بدان معناست که آن ها می توانند به راحتی گشتاور بالایی را برای کاربردهای سبک تا سنگین فراهم کنند. انواع متداول باتری برای دریل های بی سیم شامل باتری های لیتیوم یون، باتری های نیکل-کادمیوم (NiCd) و باتری های نیکل فلز هیدرید (NiMH) است.

کاربرد دریل شارژی

دریل های شارژی برای متریال مختلف اعم از چوب، فلز، پلاستیک، فایبرگلاس و تقریباً روی هر نوع ماده ای که فکر می کنید کار می کنند. تنها استثنا بتن است!

دریل برقی (Corded Drill)

دریل برقی یا سیمی بدون شک قدیمی ترین نوع دریلاست که امروزه همچنان مورد استفاده قرار می گیرد. مدل های سیمی معمولاً از منبع برق شهری تغذیه می کنند. به همین دلیل، قدرت بیشتری نسبت به دریل های شارژی دارند. طول سیم به نوع کاربرد دریل بستگی دارد اما معمولاً حدود دو متر است.

کاربرد دریل سیمی

دریل های سیمی برای کارهای سبک و سنگین کاربرد دارد. همچنین برای کار روی بتن عالی است.

کلام آخر

چه برای خرید دریل به مغازه ابزار فروشی مراجعه می کنید و چه به فروشگاه های آنلاین، وجود طیف گسترده ای از انواع دریل می توانند کمی سردگرم کننده باشد. ولی اکنون شما دیگر مسئله ای برای انتخاب محصول مورد نظر نخواهید داشت زیرا در این مقاله هر آنچه در مورد شناخت و کاربرد انواع دریل ها مورد نیاز بود، به تفصیل پرداخته شده است.

امیدوارم که این راهنما مفید واقع شده باشد. اگر در مورد دریل ها سؤال یا نظر خاصی دارید، شادمان می شویم ایده ها و نظرات شما را بشنویم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 12494

به "معرفی انواع دریل و کاربرد هر یک از آن ها در ساختمان سازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی انواع دریل و کاربرد هر یک از آن ها در ساختمان سازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید