مواردی که سازمان کنترل و پیشگیری بیماری ها می خواهد شما درباره شیوع ویروس کرونا بدانید

به گزارش سهندبلاگ، در 26 سپتامبر بیش از 150 نفر در باغ رز کاخ سفید جمع شدند تا شاهد معرفی رسمی امی کنی بارت به نام تصدی کرسی دیوان عالی، باشند. در این گردهمایی برخی از ماسک استفاده طکردند ولی فاصله اجتماعی رعایت نشد. حدود 2 هفته بعد، 10 نفر از شرکت کنندگان از جمله ترامپ، به کرونا مبتلا شدند.

مواردی که سازمان کنترل و پیشگیری بیماری ها می خواهد شما درباره شیوع ویروس کرونا بدانید

1. چه کسانی یا چیزهایی موجب شیوع بالای ویروس کرونا شدند؟

دیوید آیزنمن، مدیر دانشکده بهداشت عمومی، می گوید: اصطلاح ((پخش کننده فوق العاده)) برای توضیح دادن راحت نیست. تعریف گویا و سریعی از ((پخش کننده فوق العاده)) در ادبیات علمی وجود ندارد. اس وسلی لانگ، دانشیار آسیب شناسی و پزشکی ژنومیک در بیمارستان متودیست هیوستون، می گوید: در واقع باید در پی فرد یا رویدادی باشیم که عفونت را به افراد بیشتری (بیش از حد میانه) توسعه می دهد. البته میانه اصطلاح مبهم خاص خود است و تا حد زیادی به نرخ پایه انتقال در یک جامعه خاص بستگی دارد.

2. رویدادهایی که موجب اپیدمی بیشتر کرونا ویروس می شوند

دکتر آیزنمن می گوید: رویدادهایی که موجب شیوع بیش از حد میانه کرونا ویروس می شوند باید برای ما دغدغه باشند. برای مثال چرا در یک گردهمایی 20 نفره که انتظار داشتیم 5 نفر از آنها به این ویروس آلوده شوند، 7 تا 10 نفر آلوده شدند؟ عواملی که موجب این نتیجه ها شدند برای ما مهم هستند و روی آنها به تحقیق و پژوهش می پردازیم. در طول شیوع ویروس سارس در سال های 2002 تا 2003، یک گروه از محققان یک رویداد پخش کننده فوق العاده ویروس را تعریف کردند و نشان دادند که ابتلای 8 نفر در یک گردهمایی، میانه مبتلا به ویروس ساری است؛ اما تا به امروز برای کرونا چنین معیاری وجود نداشته است.

3. زنگ خطر شیوع وحشتناک کرونا ویروس

با هم 2 مورد از رویدادهای پخش کننده فوق العاده کرونا ویروس را می خوانیم:

1) یک تمرین گروه کر در استان واشینگتن که در آن 32 خواننده از 61 خواننده، به کروناویروس مبتلا شدند. آن افراد، دست کم 20 نفر دیگر را آلوده کردند.

2) در یک شام خانوادگی سه ساعته در یک رستورانی چینی، 19 نفز حضور داشتند که 12 نفر آنها به ویروس کرونا آلوده شدند.

4. چگونه رویدادهای پخش کننده فوق العاده رخ می دهند؟

کارشناسان به تعدادی از دلایل احتمالی اشاره می کنند. دکتر آیزنمن می گوید: ابتدا این احتمال وجود دارد که کسی بر حسب آناتومیک بدن، ویروس های زیادی را در فضای اطراف خود ساطع کند. برخی افراد با عطسه، تنفس و صحبت کردن خود قطره های آلوده به کرونا ویروس بیشتری را در محیط می افکنند. برخی دیگر قطرات کمتر ولی با بارهای ویروسی بالاتری به فضای اطراف پخش می کنند.

5. پخش کننده های فوق العاده

دکتر لانگ می گوید: به نظر می رسد افراد خاصی وجود دارند که ویروس های مختلف را به طور موثرتری نسبت به دیگران پخش می کنند. دکتر هیرشورک از یک نمونه از شیوع سارس در سال 2003 می گوید: یک مهماندار پرواز در سنگاپور بود که بیش از 100 نفر را به سارس مبتلا کرد.

6. چرا به نظر می رسد برخی افراد عفونی تر هستند؟

توضیح قاطعی برای این سوال وجود ندارد؛ ولی این بیماری سطح خفیف تا شدید دارد که احتمال می دهیم آنهایی که به مورد شدید دچار می شوند، عفونی تر هستند و افراد بیشتری را آلوده می کنند.

7. کرونا ویروس چگونه توسعه می یابد؟

به گفته سازمان بهداشت جهانی، کرونا ویروس می تواند از طریق تماس مستقیم با قطره هایی از دهان یا بینی یک فرد آلوده در هنگام سرفه یا حتی صحبت به بیرون می آیند، توسعه یابد. باور این است که قطره ها نسبتاً سنگین هستند و به زمین فرو می فرایند؛ اما آنها حدود شش فوت سفر می کنند. با این حال، قطره های کوچکی به نام (میکرودراپلت ها) آنقدر سبک هستند که به زمین نمی افتند و دقایقی و حتی ساعت ها در هوا معلق می مانند.

در این باره بخوانید:

وقتی بیرون از خانه غذا می خوریم با ماسک خود چه کنیم؟

با بالا رفتن سن، بدن نیاز به آب بیشتری دارد

8. انتقال بدون هیچ علائمی

کارشناسان بر این باورند که این ویروس به راحتی می تواند از طریق افرادی که بدون علامت هستند توسعه یابد (افرادی که هیچ نشانه ای از بیماری کرونا ندارند). دکتر لانگ می گوید: به نظر می رسد شواهدی وجود دارد که قبل از بروز علائم کرونا، افراد می توانند ناقل باشند. ما به آنها توسعه دهندگان خاموش می گوییم. بسیاری از آنها معتقدند که به آلرژی فصلی یا سرما خوردگی مبتلا شدند.

9. چگونه از خود و دیگران محافظت کنیم

دکتر آیزنمن می گوید: توصیه های نو سازمان کنترل و پیشگیری بیماری ها، هنوز پوشیدن ماسک و دور شدن از مردم است.

10. زمستان در راه است

مقدار توسعه ویروس با فرا رسیدن آب و هوای سرد، بیشتر می شود و بهتر است مردم زمان بیشتری را در داخل خانه بگذرانند. دکتر آیزنمن می گوید: ما باید مراقبت کنیم، به خصوص که زمستان در راه است. اگر قرار است در فضایی غیر از خانه باشیم، فضاهایی با دستگاه تهویه و تا حد امکان فضای باز را انتخاب کنیم. دکتر هیرشورک می گوید: ما حتی به نقطه ای نزدیک نیستیم که بتوانیم آنچه را که فعالیت عادی می نامیدیم از سر بگیریم. این ویروسی است که برای مدتی با ما زندگی خواهد کرد.

منبع: د هلثی

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 15085

به "مواردی که سازمان کنترل و پیشگیری بیماری ها می خواهد شما درباره شیوع ویروس کرونا بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواردی که سازمان کنترل و پیشگیری بیماری ها می خواهد شما درباره شیوع ویروس کرونا بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید