نقض فاحش تحریم تسلیحاتی لیبی؛ نگرانی سازمان ملل از وخامت بحران

به گزارش سهندبلاگ، از خرید یک قایق نیروی دریایی ایرلند که دوباره به عنوان قایق بادبانی تفریحی ثبت شده است تا یاری طلبیدن از یک شرکت کانادایی برای جذب شبه نظامیان سودانی؛ طرف های متخاصم در لیبی تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد را دور زده اند.

نقض فاحش تحریم تسلیحاتی لیبی؛ نگرانی سازمان ملل از وخامت بحران

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این نتیجه نهایی گزارشی تقریباً 400 صفحه ای است که به تازگی توسط کارشناسان سازمان ملل منتشر شده است؛ گزارشی که مجموعه ای از شرکت ها و قدرت های خارجی را به نقض تحریم سال 2011 به وسیله تحویل سلاح یا شبه نظامی به این کشور شمال آفریقا متهم می نماید.

خلیفه حفتر، رهبر نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی ماه آوریل تهاجمی را علیه دولت توافق ملی مستقر در طرابلس شروع کرد که این کمپین نظامی، به گفته کارشناسان این هیات سازمان ملل، انتقال های جدید تجهیزات به لیبی را به دنبال داشت.

این گزارش با اشاره به اینکه بعضی از این انتقال ها از مدت ها قبل برنامه ریزی شده بودند، تاکید نمود چنین انتقال هایی با توجه به رعایت نکردن مطابقتش با تحریم ها، مکرر و گاه آشکار است. کارشناسان سازمان ملل نتیجه می گیرند تحریم تسلیحاتی ناکارآمد بوده و منجر به انتقال منظم ادوات نظامی به وسیله دریایی و هوایی به لیبی شده است.

به عنوان مثال، آن ها از جزئیات فرایند مبهمی پیرامون انتقال یک کشتی گشتی نیروی دریایی ایرلند به نیروهای خلیفه حفتر پرده برداشتند. این قایق در مارس 2017 به قیمت 110 هزار یورو (122 هزار دلار) توسط دولت ایرلند به یک شرکت هلندی فروخته شده و سپس به قیمت 525 هزار دلار توسط یک شرکت اماراتی خریداری و دوباره در پاناما به عنوان قایق بادبانی تفریحی ثبت شد.

طرف های خارجی

این کشتی متعاقباً توسط نیروهای خلیفه حفتر با قیمت 1.5 میلیون دلار خریداری شد.

بنا بر این گزارش، این کشتی قرار بود در اسکندریه مصر تحویل داده گردد، اما در عوض محققان سازمان ملل متحد دریافتند که این کشتی به جای آن وارد شهر ساحلی بنغازی در شرقی لیبی شد، بدون آنکه هیچگاه در بندر مصر لنگر انداخته باشد.

این گزارش حاکی از آن است، زمانی که این کشتی به بنغازی تحت کنترل نیروهای خلیفه حفتر رسید، با ادوات نظامی مشابهی از جمله یک توپ کالیبر 40 و دو توپ 20 میلیمتری پر شد تا دوباره شبیه یک کشتی نیروی دریایی ایرلند گردد.

غسان سلامه، رئیس هیات سازمان ملل متحد در لیبی در مصاحبه ماه گذشته با خبرگزاری فرانسه، فعالیت تشدیدکننده طرف های خارجی را محکوم کرد. این گزارش سازمان ملل متحد، اردن، امارات متحده عربی و ترکیه را به عنوان ناقضان مداوم تحریم نشان می دهد، در حالی که امان و ابوظبی تسلیحات را به دست خلیفه حفتر می رساندند و آنکار دولت توافق ملی را مجهز می کرد.

تسلیحات پیشرفته تر بیشتر و بیشتری از جمله هواپیماهای بدون سرنشین، خودروهای زرهی و موشک های ضد تانک در ماه های اخیر به دست کمپ های دو طرف رسیده است. این گزارش امارات متحده عربی را به تحویل سامانه دفاع هوایی روسیه (Pantsir-S1) به نیروهای خلیفه حفتر متهم می نماید.

شبه نظامیان سودانی

در این گزارش آمده است که مزدوران خارجی توسط هر دو طرف از جمله از سودان و چاد استخدام شده اند، اما به روس هایی که گفته می گردد در کنار نیروهای خلیفه حفتر بوده اند و مسکو به شدت تکذیب می نماید، هیچ اشاره ای نشده است.

این گزارش نام افراد استخدام کننده و واسطه هایی را ذکر نموده است که از جمله شامل کسانی می گردد که گفته می گردد با هر دو طرف کار نموده اند و شبه نظامی در اختیار نیروهای حفتر و دولت وفاق ملی لیبی گذاشته اند. این کارشناسان می گویند که بزرگترین گروه نیروها حدود 1000 تن از نیروهای چریک پشتیبانی سریع سودان (RSF) برای حمایت از حفتر بوده اند.

آن ها در 25 ژوئیه سال جاری توسط محمد حمدان دقلو، رهبر نیروهای آراس اف مستقر شدند؛ فردی که بازیکن اصلی در تحولات سیاسی سودان به دنبال گذار سیاسی سودان پس از برکناری عمر البشیر در اوایل سال جاری بوده است. کارشناسان سازمان ملل می گویند که نیروهای سودانی براساس قراردادی که در تاریخ 7 مه در خارطوم امضا شد و بین شرکت کانادایی Dickens & Madson و حمدان دقلو به نیابت از شورای نظامی سودان بود، به لیبی اعزام شدند.

در این قرارداد که ضمیمه گزارش سازمان ملل شده است، این شرکت به دقلو تعهد نموده بود که در ازای یاری های نظامی کوشش می نماید تا برای شورای شما تأمین اعتبار کند. نیروهای پشتیبانی سریع سودان در تماس خبرگزاری فرانسه، اعزام هرگونه نیرو به لیبی را تکذیب نموده اند.

این کارشناسان گفتند که آن ها هنوز هم در حال آنالیز نقشی هستند که این شرکت کانادایی در استقرار ادعایی نیروهای سودانی ایفا نموده است. آن ها از مداخله مداوم و فزاینده بازیگران بین المللی و منطقه ای، اعم از دولتی و غیر دولتی ابراز تأسف کردند.

این هفته آنکارا حتی قول داد که در صورت لزوم نیروهایی را برای پشتیبانی از دولت توافق ملی به لیبی اعزام کند و این باعث افزایش تنش ها می گردد. غسان سلامه در کوشش برای احیای فرایند سیاسی، کنفرانس بین المللی را در اوایل سال 2020 در برلین با هدف اعلام شده انتها دادن به اختلافات بین المللی در خصوص لیبی برپا نموده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 5898

به "نقض فاحش تحریم تسلیحاتی لیبی؛ نگرانی سازمان ملل از وخامت بحران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقض فاحش تحریم تسلیحاتی لیبی؛ نگرانی سازمان ملل از وخامت بحران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید