چرا اشعار مظاهر مصفا مهجور ماند؟ ، بی نیازی مصفا از مظاهر قدرت او را متمایز می نماید

به گزارش سهندبلاگ، مظاهر مصفا پژوهشگر ادبیات فارسی و شاعر پس از سال ها تدریس با تصمیم ریاست دانشگاه تهران در سال 84 از تدریس برکنار شد. تصمیمی که با درگذشت او، دست کم 10 سال محرومیت دانشگاه از او، پررنگ تر جلوه خواهد نمود.

چرا اشعار مظاهر مصفا مهجور ماند؟ ، بی نیازی مصفا از مظاهر قدرت او را متمایز می نماید

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، محمدجعفر یاحقی مدیر قطب علمی فردوسی شناسی دانشگاه فردوسی مشهد درباره جای خالی مظاهر مصفا پس از درگذشت او می گوید: با رفتن بزرگانی چون مصفا، جای بزرگی در جامعه ادبی خالی می گردد. او از نظر فن شعر، بعد از امیری فیروزکوهی و ملک الشعرای بهار، قصیده سرای بزرگ معاصر ما و ادامه دهنده راه شاعران ادبیات کلاسیک فارسی بود.

مصفا بیشتر به خاطر تصحیحات بر آثار ادبیات کلاسیک مانند دیوان ابوتراب فرقتی کاشانی، مجمع الفصحاء رضاقلی خان راهنمایی، نزاری قُهستانی، سنایی و سعدی شهرت دارد. با این وجود، مصفا شاعر مهمی است که به گفته یاحقی هر چند به اندازه باقی شعرای معاصر در میان مردم مشهور نیست، اما تسلط او بر شعر و پختگی او در سرودن، مثال زدنی است.

عضو شورای فرهنگستان زبان و ادب فارسی دلیل کمتر مشهور بودن اشعار مصفا را ذائقه خاص او در انتخاب موضوع برای شعرهایش می داند و می گوید: شعرهای مصفا انتقادی و با مضامین خاص است. او مطابق سلیقه عموم شعر نمی سرود. از طرف دیگر شمار اشعارش به اندازه باقی شاعران مشهورتر کمتر است. مثلا بهار، متنوع تر و بیشتر شعر گفته است، از این رو چند تایی از آن ها در یاد مردم می ماند.

  • مظاهر مصفا درگذشت

یاحقی ادامه می دهد: از طرف دیگر، اشعار او در یک دیوان جمع آوری نشده، پراکنده است و از این رو مهجور مانده است.

شاعرانی چون ملک الشعرای بهار، بیشتر به واسطه کتاب های درسی در حافظه نسل ها و عموم مردم جای دارند، اما چرا انتخاب آموزش و پرورش تنها محدود به عده ای است و کسانی چون مصفا به دانش آموزان معرفی نمی شوند؟ یاحقی در این باره می گوید: ذائقه کسانی که برای کتاب های درسی فراوری محتوا می نمایند، محدود است. احتمالا شعر مصفا مطابق سلیقه آموزش و پرورش نیست. از طرف دیگر، قالب شعری قصیده که انتخاب مصفا بود، چندان مطابق سلیقه امروزی ها نیست. شعر او از نظر ساختار و فن بسیار قوی است اما ضروری است برای معرفی آن به نسل امروز سرمایه گذاری گردد. با روش کنونی، امیدوار نیستم در آینده بیشتر شناخته گردد.

  • عکسی کم نظیر از جلسه دفاع قیصر امین پور-مظاهر مصفا هم حضور دارد

به گفته یاحقی، آنچه موجب تمایز مصفا و باقی شاعران و استادان است، روحیه آزادگی او و بی نیازیش از مظاهر قدرت است. زندگی او چنان با ادبیات عجین بود که می توان او را مظهر زندگی فرهنگی دانست.

  • برگزاری مراسم یادبود مظاهر مصفا در تهران

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 5133

به "چرا اشعار مظاهر مصفا مهجور ماند؟ ، بی نیازی مصفا از مظاهر قدرت او را متمایز می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا اشعار مظاهر مصفا مهجور ماند؟ ، بی نیازی مصفا از مظاهر قدرت او را متمایز می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید