چرا افزایش مالیات ناجی اقتصاد عربستان نیست؟

به گزارش سهندبلاگ، حکومت سعودی با افزایش چند برابری مالیات امیدوار بود بحران مالی عربستان را به گونه ای نجات دهد؛ اما بنا به دلایل مختلف این امر ممکن نیست.

چرا افزایش مالیات ناجی اقتصاد عربستان نیست؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، کاهش قیمت نفت و پیامدهای ناشی از شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد کشورهای حوزه خلیج فارس پیامدهای ناگواری داشته و در کنار آن از سیستم اقتصاد رانتی رنج می برند.

در حال حاضر عربستان با اقدامات سخت درصدد برطرف پیامدهای ناشی از این ویروس است؛ هرچند حکومت سعودی قبل از این ویروس اقدامات ریاضتی سختی بر مردم اعمال نموده بود٬ اما افزایش این اقدامات از اول ژوئیه نمایانگرعمیق تر شدن بحران های اقتصادی در عربستان است .

عربستان در سال 2016 بعضی اقدامات سختگیرانه برای مقابله با کاهش قیمت نفت انجام داد؛ بدین ترتیب یارانه های مربوط به سوخت و تاسیسات آبی،برق و مسکن را قطع کرد و همچنین حقوق و پاداش های بخش دولتی را کاهش داد.

برنامه حساب المواطن به عنوان حامی خانواده های متوسط و کم درآمد در عربستان معرفی گردید تا با افزایش قیمت هزینه های خدمات که نتیجه افت قیمت نفت بود ،از خانواده های بی بضاعت حمایت کند.

اوایل ماه میمحمد الجدعان،وزیر دارایی عربستان درباره ریاضت اقتصادی که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان اتخاذ نموده بود هشدار داد.

ریاض به دنبال احیای بخش خصوصی است؛چرا که یکی از اهداف تنوع سازی اقتصادی محسوب می شود. به همین دلیل یکی از اقتصاددانان سعودی افزایش ارزش افزوده را بسیار بعید اعلام و تاکید نمود که این امر بر بخش خصوصی پیامدهای ناگواری خواهد داشت و با افزایش اقتصادیات توسعه نخواهد یافت.

اما چند روز بعد ،الجدعان از افزایش 3 برابری اقتصادیات بر ارزش افزوده و لغو یاری هزینه زندگی که در سال2018 تصویب شده بود،اطلاع داد.

حکومت سعودی همچنین کمیته ای برای ارزیابی مجدد حقوق کارمندان تشکیل داد . پیش از این الجدعان در مصاحبه با بلومبرگ بیان کرد که بودجه ای برای حمایت از بخش بهداشتی و بعضی شرکت ها در نظر گرفته شده است.

طولی نکشید که برنامه حساب المواطن تحث تاثیر بحران های اقتصادی نهاده شد؛چراکه این برنامه با افزایش قیمت انرژی ارتباط مستقیمی دارد.

روز قبل از اعلام افزایش اقتصادیات بر ارزش افزوده امین ناصر مدیر عامل شرکت آرامکو اذعان کرد که انتظار داریم تا تقاضای نفت در اواخر امسال میلادی بهبود یابد.

با این حال اگر تقاضای نفت هم در اواخر امسال نیز افزایش یابد ، شرایط اقتصادی عربستان به روال قبل برنمی شود. الجدعان تاکید نمود که احتمالا افزایش اقتصادیات در سال های آینده نخواهیم داشت.

به همین دلیل درخواست های زیادی از سوی وزارت خانه ها و مقامات رسمی و غیررسمی سعودی مبنی بر به تعویق انداختن افزایش اقتصادیات در عربستان وجود دارد . همچنین بسیاری از ستون نویس های سعودی در واکنش به سه برابر شدن اقتصادیات واکنش هایی نشان دادند.

از سوی دیگر وقتی اقتصادیات بر ارزش افزوده برای اولین بار در سال 2018 معرفی گردید،بعضی از شرکت ها از این اقدام به عنوان فرصت استفاده کردند و تصمیم گرفتند با این افزایش اقتصادیات را از سوی مصرف نمایندگان جبران نمایند. اما این بار شرکت ها نمی توانند سه برابر شدن اقتصادیات ها را تحمل نمایند.

به همین دلیل حکومت سعودی سهام خود را در شرکت های مختلف خارجی به وسیله صندوق سرمایه گذاری عمومی و صندوق ثروت مستقل در عربستان خریداری نموده و این نشان می دهد که ریاض برای بهبودی شرایط اقتصادی درصدد سوء استفاده از بحران اقتصادی جهانی ناشی از ویروس کرونا است.

معین نیست که این سرمایه گذاری ها برای عربستان بازده مثبتی داشته باشد یا خیر؟به نظر می رسد که دولت عربستان در صدد یاری به بخش های خصوصی است تا بتواند اندکی بحران های فعلی را کاهش دهد.

عربستان برای جبران خسارت های ناشی از ویروس کرونا در بخش گردشگری ،یک صندوق پشتیبانی گردشگری 4 میلیارد دلاری تشکیل داد. همچنین10 مقصد گردشگری محلی برای استقبال از گردشگران در ماه های تابستان آماده خواهد شد.

ریاض برای تنوع سازی اقتصاد و تکیه بردرآمد غیرنفتی در کوشش است تا مقصدهای توریستی داخلی را توسعه دهد و شهروندان را ترغیب کند تا سرمایه خود را در گردشگری داخلی هزینه نمایند.

تنوع سازی بخش اقتصاد در زمینه گردشگری ممکن است فرصتی برای افزایش اقتصادیات تحت عنوان اقتصادیات فصل باشد.

قبل از بحران اقتصادی عربستان،بسیاری به رویدادهای سرگرمی داخلی مانند کنسرت ها و جشنواره ها انتقاد کردند. براساس گزارشهای اداره کل آمار هزینه های مربوط به سرگرمی و فرهنگی عربستان در سال 2018 کم بود تا جایی که هزینه های مربوط به خانواده های کم درآمد ماهانه 45 دلار و خانواده های متوسط 68 دلار و برای خانواده های پردرآمد 189 برآورد شد.

شروع سفر بین المللی عربستان منجر به افزایش اقتصادیات شد که همین دولت عربستان را در معرض خطر قرار می دهد.

دبی و بحرین از جمله محبوب ترین مقصد سفرهای کوتاه آخر هفته برای سعودی ها بود که فرصت های بسیاری برای سرگرمی با اقتصادیات بر ارزش افزوده کمتری داشت. بنابراین ممکن است بعد از افزایش اقتصادیات،هزینه سرگرمی ها و تفریحات مجددا مورد ارزیابی قرار گیرد.

فراخوان های تحمیل اقتصادیات بر درآمد نشان می دهد که جامعه از شکاف اقتصادی بین جمعیت آگاهی می یابد که اکنون با تعدیل اقتصادی جدید تشدید می شود.

تعداد اندکی از اقتصاددانان سعودی از افزایش اقتصادیات بر ارزش افزوده حمایت کردند. به عنوان مثال ، یک اقتصاددان سعودی در مصاحبه ای یک روز قبل از افزایش اقتصادیات بر ارزش افزوده گفت که احتمالاً این اقتصادیات جدید زندگی در عربستان را برای کارگران مهاجر سخت خواهد نمود و این امر باعث تسریع در عزیمت آنان و افزایش بازار کار برای شهروندان سعودی می شود.

اقتصاددانان دیگر گفتند که افزایش اقتصادیات بر ارزش افزوده به احتمال زیاد به شهروندان سعودی که جزء پرهزینه ترین افراد در خاورمیانه هستند، یاری می نماید تا پول کمتری را صرف خریدهای غیرضروری نموده و عادات هزینه های خود را مجددا ارزیابی نمایند.

در همین حال ، بسیاری از شهروندان سعودی در واکنش به اختلاف طبقاتی و گسترش شکاف های اقتصادی به رسانه های اجتماعی روی آورده اند. این امر منجر به بحث و گفتگوهای گسترده تری درباره اقداماتی برای جایگزین کردن افزایش سه برابری اقتصادیات شد.

منبع:پایگاه خبری الخلیج الجدید

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 9459

به "چرا افزایش مالیات ناجی اقتصاد عربستان نیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا افزایش مالیات ناجی اقتصاد عربستان نیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید