چه نرم افزاری برای حسابداری انتخاب کنیم؟

به گزارش سهندبلاگ، اداره یک کسب وکار اصلا ساده نیست و برای اینکه بتوانید در این کار پیروز شوید به ابزار و وسایل زیادی احتیاج دارید. یکی از این ابزارها که استفاده از آن ها لازم است و کسب وکارهای کوچک و عظیم همگی به آن احتیاج دارند، نرم افزار حسابداری است. تنوع بالای ابزارهای موجود کار انتخاب را سخت نموده است و تصمیم گیری در این خصوص برای مدیران به تنهایی امکان پذیر نیست. در این مطلب به آنالیز این موضوع می پردازیم که کدام نرم افزار را برای حسابداری انتخاب کنیم.

چه نرم افزاری برای حسابداری انتخاب کنیم؟

حسابداری و امور اقتصادی چه رابطه ای دارند؟

حسابداری و امور اقتصادی دو عملیات متفاوت بوده که به یکدیگر مرتبط هستند و هنگام انتخاب نرم افزار باید دقت کنیم که این تفاوت ها در ارائه نرم افزار در نظر گرفته شده باشد و روال کارها به ترتیبی باشد که اجرای آن ها را آسان تر نموده و نتایج دقیقی ارائه نمایند. حسابداری اطلاعات اقتصادی مورد احتیاج کسب وکارها را گردآوری می نماید و امور اقتصادی با یاری این اطلاعات گزارش های دقیقی مثل ترازنامه، صورت سود و زیان و شرایط اقتصادی را تهیه می نمایند.

آشنایی با انواع نرم افزار های حسابداری و تسلط به شیوه اجرای عملیات اقتصادی یکی از وظایف مدیران هر کسب وکاری است. یک مدیر در عین تسلط به نرم افزارهای مختلف باید یک حسابدار کاربلد و با تجربه باشد، در غیر این صورت علاوه بر اینکه انتخاب نرم افزار کار ساده ای نخواهد بود، ممکن است تصمیمات نادرستی بگیرد که حیات کسب وکار را با دشواری روبه رو کند.

برای انتخاب نرم افزار حسابداری چه مراحلی باید طی گردد؟

حسابداری مراحل پیچیده و متفاوتی دارد به همین علت نرم افزار حسابداری برای فروشگاه ها با نرم افزاری که برای یک شرکت انتخاب می گردد، کاملا فرق دارد؛ اما به طور کلی مراحل انتخاب نرم افزار برای همه کسب وکارها تقریبا یکسان است.

گام اول: انتخاب را به یک فرآیند جمعی تبدیل کنید

برای اینکه خرید بهتری داشته باشید ضروری است انتخاب نرم افزار را به یک کار گروهی تبدیل کنید و افراد شایسته سازمان را در این فرآیند درگیر کنید. می توانید نظر کارکنان و مدیران را در این خصوص جویا شوید و از تجربیات آن ها در این مورد برای انتخاب بهتر بهره ببرید.

حسابداری تنها مربوط با واحد اقتصادی مجموعه های مختلف نیست و تقریبا تمام واحدها و بخش های مجموعه با آن سروکار دارند بنابراین باید نرم افزاری را انتخاب کنید که استفاده از آن برای تمامی کارکنان شما ساده باشد و در عین حال گزارش های دقیق و تخصصی فراهم کند که کار تصمیم گیری های مدیریتی را برای شما و مدیران میانی واحدها ساده کند.

گام دوم: تعیین نقاط ضعف و قوت اطلاعات اقتصادی و حسابداری شرکت

شما باید تمام چالش های اصلی که کسب وکارتان با آن روبه رو است را تعیین کنید و سپس آن ها را به شکل مکتوب درآورید تا انتخاب برای شما ساده تر گردد.

نرم افزار حسابداری شما باید انعطاف پذیر باشد و در عین حال مدیریت دارایی ها را به وسیله ثبت صحیح اطلاعات امکان پذیر سازد. کنترل جریان نقدینگی مجموعه از نکات دیگری است که تنها به یاری یک نرم افزار حسابداری تخصصی و مناسب امکان پذیر است. اغلب شرکت ها دوست دارند نرم افزاری که بکار می گیرند، بعضی از جریان های اقتصادی و حسابداری را اتوماتیک کند. در عین حال کار صدور فاکتور و صورت حساب های شرکت را با چند کلیک ساده امکان پذیر کند تا کارکنان برای صدور یک فاکتور ساده مجبور نباشند یک فرآیند پیچیده را سپری نمایند. ثبت سفارش خرید، آماده سازی سریع فهرست حقوق و دستمزدها، اعلام دقیق موجودی انبار، سفارش، فروش و ثبت حساب های پرداختی از موارد دیگری است، که در این سامانه باید برای آن برنامه ریزی دقیقی صورت گرفته باشد.

گام سوم: انتخاب یک مشاور متخصص برای تهیه نرم افزار مناسب

در هر سازمان افراد متخصص و کاربلدی در حوزه حسابداری وجود دارند که یاری دریافت از آن ها مفید است، اما برای اینکه یک انتخاب مناسب داشته باشید بهتر است از یک متخصص خارج از سازمان هم یاری بگیرید تا سیستم بهتری را انتخاب کنید. این فرد باید ملاک ها و معیارهای تعیینی را برای انتخاب نرم افزار در اختیار شما بگذارد و در جهت انتخاب سیستم مناسب همراهی تان کند.

گام چهارم: انتخاب فروشنده نرم افزار

شرکت های مختلفی نرم افزارهای حسابداری را ارائه می نمایند شما باید به همراه مشاور از آن ها استعلام بگیرید و پس از آن با دید باز انتخاب کنید. زینسی یک وب سایت تخصصی است که به کسب وکارها یاری می نماید انتخاب بهتری داشته باشند. شما با مراجعه به این وب سایت می توانید تعیینات نرم افزارهای مختلف را مطالعه نموده، شرکت های ارائه نرم افزار را مقایسه کنید و بر مبنای احتیاج خود برترین را انتخاب کنید. یک سری ملاک های کلی برای یک نرم افزار خوب حسابداری وجود دارد که باید آنالیز کنید که سیستم انتخابی شما حتما آن ها را در اختیار داشته باشد.

چه نرم افزاری برای حسابداری مناسب است؟

یک نرم افزار حسابداری خوب ریز عملنمودهای حسابداری را با ارائه گزارش های دقیق آشکار می نماید و به شما این فرصت را می دهد که موجودی حساب های شرکت را به دقت ردیابی کند. در دوره های بعدی خرید چه محصولاتی برای کسب وکار شما مناسب تر هستند، این یک سوال بسیار مهم است که نرم افزار حسابداری خوب به شما در انتخاب آن ها یاری می نماید. تصمیم گیری برای خر ج های سازمان و تحلیل ریسک ها کار ساده ای نیست و برای انجام آن به ابزارهای خاصی احتیاج است که نرم افزار حسابداری یکی از مهم ترین آن ها است.

هر کسب وکار هر روز با فرآیندهای اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم می نماید که نرم افزارهای حسابداری با جمع بندی ریز داده های اقتصادی، به مدیران کسب وکارها این فرصت را می دهند که عایدی و بودجه بندی مجموعه را به شکل مناسبی تعیین نموده و تنها در موارد ضروری هزینه نمایند. یک نرم افزار حسابداری خوب باید پکیج های متعددی را در اختیار کسب وکارها قرار دهد تا بتوانند محصولات خود را به صورت جامعه و مانع و هزینه معقول به فروش برسانند. در کنار این مورد امنیت داده ها بسیار مهم است و اطلاعات اقتصادی شما باید به خوبی محافظت گردد. در نهایت محاسبه سریع فرآیندها باید در نرم افزار انجام گردد تا شما را برای همواره از رنج محاسبات کند دستی رها کند. اگر قصد خرید نرم افزار حسابداری را دارید سعی کنید انتخاب درستی داشته باشید تا در آینده با مسائل اقتصادی کمتری دست و پنجه نرم کنید و فرآیندهای اقتصادی خود را به ساده ترین شکل سامان بدهید.

منبع: زینسی - ایلنا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 14346

به "چه نرم افزاری برای حسابداری انتخاب کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه نرم افزاری برای حسابداری انتخاب کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید