چین پایگاه فرامرزی خود را توسعه می دهد

به گزارش سهندبلاگ، به گزارش خبرنگاران، نشریه فوربز در گزارشی با استناد به تصاویر ماهواره ای، از تشدید فعالیت نیروی دریایی چین در اقیانوس هند و خاورمیانه اطلاع داد و گفت این کشور در حال توسعه پایگاه دریایی جیبوتی واقع در شاخ آفریقا است.

چین پایگاه فرامرزی خود را توسعه می دهد

در حالی که کار ساخت اسکله قبلی خاتمه یافته و می تواند پذیرای رزم ناوهای چینی باشد؛ تصاویر ماهواره ای حاکی از ادامه حفاری برای ساخت سازه ای است که گمان می رود به دومین اسکله عظیم این پایگاه بدل خواهد شد.

پایگاه جیبوتی که نخستین پایگاه خارجی چین است در سال 2017 افتتاح شد حال آنکه کار ساخت اسکله ها و سکوهای دریایی همچنان ادامه دارد.

کار ساخت اسکله نخست به طول تقریبی 341 متر، اواخر سال میلادی 2019 به خاتمه رسید و با توجه به ابعادی که دارد می تواند پذیرای ناو هواپیمابر جدید چین، شناورهای تهاجمی و رزم ناوهای عظیم باشد. حتی می تواند در صورت لزوم 4 زیردریایی هسته ای چین را نیز میزبانی کند. اما این اسکله به تنهایی برای پوشش دادن قوای دریایی چین کافی نیست و به همین دلیل، توسعه پایگاه جیبوتی امری عجیب تلقی نمی گردد.

جیبوتی بندری راهبردی در ورودی دریای سرخ با دسترسی آسان به دریای عرب، خلیج فارس و اقیانوس هند است و نقشی عمده در حفاظت از محموله های تجاری و عملیات علیه دزدهای دریایی ایفا می نماید.

در این میان، یکی از دلایل نگرانی طرفین غربی، نزدیکی بیش از حد پایگاه چین به سازه های نظامی آنها است که تنها 11 کیلومتر با پایگاه کمپ لمونیر آمریکا و کمتر از 8 کیلومتر با اسکله اصلی جیبوتی که پذیرای ناوهای آمریکایی است فاصله دارد.

هنوز تعیین نیست که چین از پایگاه جیبوتی چه استفاده هایی خواهد نمود اما سرمایه گذاری در آن چشمگیر است. همزمان تحلیل ها حاکی از آن است که چین در تحول راهبرد دریایی خود به میزبانی پاکستان و میانمار نیز برای پایگاه های نظامی آینده، امید دارد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 8681

به "چین پایگاه فرامرزی خود را توسعه می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین پایگاه فرامرزی خود را توسعه می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید