جامعه شایعه ساز آسیب پذیر است، اعتماد به رسانه بازار شایعه سازی را مختل می کند

به گزارش سهندبلاگ، استاد دانشگاه و پژوهشگر علوم اجتماعی با بیان اینکه در طول تاریخ همواره شایعه ابزار در دست قدرت ها بوده تا بتوانند با استفاده از آن به اهداف سیاسی خود دست یابند اظهار کرد:، اما این جامعه است که می تواند با ارتقاء سطح آگاهی و دانایی خود بر دور باطل شایعه خاتمه بخشد.

جامعه شایعه ساز آسیب پذیر است، اعتماد به رسانه بازار شایعه سازی را مختل می کند

روح الله مهرجو استاد دانشگاه و پژوهشگر علوم اجتماعی در مصاحبه با خبرتگار اجتماعی خبرنگاران، با بیان اینکه در طول تاریخ همواره شایعه ابزار در دست قدرت ها بوده تا بتوانند با استفاده از آن به اهداف سیاسی خود دست یابند اظهار کرد:، اما این جامعه است که می تواند با ارتقاء سطح آگاهی و دانایی خود بر دور باطل شایعه پایان بخشد.

روح الله مهرجو با اشاره به اینکه شایعات در جوامعی که شفافیت وجود ندارد بیشتر دامن زندگی مردم را می گیرد اضافه نمود: اغلب وقتی از مجاری رسمی اخبار به دست مردم نمی رسد، بازار شایعه داغ می شود و انسان ناخودآگاه ذهن خود را برای پذیرش اخبار غیر رسمی آماده می کند.

وی با بیان اینکه شایعه سازی در دو بعد شخصی و سیاسی قابل تشریح است شرح داد: برخی از مردم هستند که ناخواسته به شایعات دامن می زنند و به دلیل ناآگاهی مسؤول پخش آن می شوند، اما برخی نیز آگاهانه و با اهداف خاصی دست به این کار می زنند.

استاد دانشگاه و پژوهشگر علوم اجتماعی با تأکید بر اینکه در برخی از جوامع مردم به راحتی درباره دیگران قضاوت و نتیجه گیری خود را اعلام می کنند ادامه داد: همین اعلام نتایج قضاوت باعث می شود که سخنان سینه به سینه در سطح جامعه گسترش یابد.

مهرجو با بیان اینکه بدون تردید دولت در این زمینه وظیفه دارد که آموزش های لازم را به انواع مختلف ارائه دهد گفت: در جامعه اسلامی وقتی غیبت یک عمل نکوهیده مطرح می شود به دلیل جلوگیری از شایعه سازی است.

وی با اشاره به اینکه ممکن است این شایعات زندگی انسان ها را در معرض خطر قرار دهد و صدمات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد گفت: بنابراین اگر در جامعه ای شایعه سازی به راحتی انجام شود می توانیم بگوییم درصد امنیت روانی افراد کاهش می یابد و ممکن است تأثیر نامطلوبی را بر زندگی مردم بگذارد.

استاد دانشگاه و پژوهشگر علوم اجتماعی با بیان اینکه هنرمندان و فعالان اجتماعی نیز در حوزه تضعیف فرهنگ غلط شایعه سازی وظایفی دارند اظهار کرد: فیلم سازان، کارگردانان، نویسندگان، روزنامه نگاران و سایر هنرمندان باید از توانایی خود در راه تعدیل فرهنگ های غلط بهره بگیرند و یک فرهنگ غلط را به جامعه به منظور پیشگیری از آن نشان دهند.

مهرجو با بیان اینکه در ابعاد سیاسی نیز شایعه برای یک کشور، سمی مهلک است اضافه نمود: اگر بازار شایعه پراکنی در باره شخصیت ها و رخداد های فرهنگی داغ باشد، آن جامعه آسیب پذیر بوده و معادلات قدرت بر مبنای شایعات غلط پایدار می شود که در نهایت به تضعیف حقوق مردم و پایمال شدن آن منجر می شود.

وی با اشاره به اینکه در جوامعی که مسؤولان با مردم کمتر صحبت می کنند و رسانه ها از اثر بخشی لازم برخوردار نیستند شایعه سازی به ابزاری برای رقابت بدل می شود شرح داد: در این میان باید مراجع رسمی اعتماد مردم را کسب و با صداقت با آنان سخن بگویند.

استاد دانشگاه و پژوهشگر علوم اجتماعی با بیان اینکه وقتی اعتماد به رسانه های معتبر وجود داشته باشد بازار شایعه سازان نیز کساد خواهد شد ادامه داد: زمانی که یک نگرش مبنی بر بی اعتمادی در جامعه شکل بگیرند، مردم به شایعات که از طریق منابع غیر رسمی منتشر می شود گوش می سپارند.

مهرجو با بیان اینکه برخی از افراد برای کسب قدرت از شایعات برای مسموم سازی فضای جامعه استفاده می کنند گفت: با این ترفند است که برخی حق را باطل و باطل را حق نشان می دهند و در طول تاریخ شاهد نمونه های فراوانی هستم.

وی در ادامه به مسائلی، چون بیماری های واگیر دار و میزان تلفات آن نیز اشاره کرد و گفت: در شرایط بحرانی شایعه سازی می تواند باعث بروز رفتار های نادرستی شود که به اتفاقاتی، چون هجوم خرید برای یک کالا که در نتیجه آن کمبود و گرانی منجر شود.

استاد دانشگاه و پژوهشگر علوم اجتماعی با بیان اینکه این اتفاقات برای مردم هزینه بردار است اظهار کرد: وقتی یک بیماری در کشور وارد می شود و امکان دارد خطرناک باشد، شایعات می تواند شرایط را از کنترل مسؤولان خارج کند و آسیب های بیشتری به مردم وارد شود.

مهرجو با تأکید بر اینکه وقتی امنیت روانی جامعه بر هم بخورد، حقیقت شنیده نمی شود اضافه نمود: زمانی که مردم یک شایعه را باور کنند هرچه واقعیت هم گفته شود، تأثیری نخواهد داشت و تنها گذشت زمان است که می تواند حقیقت را روشن کند.

وی با اشاره به اینکه امروز فضای مجازی و کانال های اطلاع رسانی غیر رسمی باعث ترویج و گسترش بیشتر شایعات می شوند شرح داد: زمانی که به راحتی می توان یک پیام را در فضا های مجازی منتشر شود، تشخیص سره از ناسره سخت می شود.

استاد دانشگاه و پژوهشگر علوم اجتماعی با بیان اینکه یکی از آسیب های فضای مجازی انتشار اخبار نادرست است ادامه داد: بنابراین می بینیم که بازار تکذیب نیز داغ می شود و به طور مداوم شاهد اطلاعیه هایی هستیم که ممکن است به اندازه خبر دورغ منتشر نشود.

مهرجو با بیان اینکه شایعه سازی در زمانی که بیماری هم گیر می شود بسیار خطرناک خواهد بود گفت: تنها اقدامی که در این میان حائز اهمیت است شناخت رسانه های معتبر و منابع رسمی است که بتوان به آن دسترسی داشت.

وی با اشاره به اینکه منابع رسمی و نظام های اطلاعاتی باید در شرایط فعلی جامعه در هر لحظه و زمان در دسترس باشند گفت: اینجا کارشناسان حوزه اطلاع رسانی می توانند نقشی سازنده ایفا کنند و ملاک های تشخیص اخبار صحیح را بیان کنند.

استاد دانشگاه و پژوهشگر علوم اجتماعی شرح داد: امروز باید مهارت کسب اخبار صحیح را به مردم جامعه بیاموزیم و دانش آموزان و دانشجویان را با این اصول آشنا کنیم.

مهرجو تأکید کرد: باید مردم به این درک برسند که از انتشار اخباری که از صحت آن اطلاع ندارند خودداری کرد و مهارت کسب خبر صحیح را بیاموزند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 6950

به "جامعه شایعه ساز آسیب پذیر است، اعتماد به رسانه بازار شایعه سازی را مختل می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جامعه شایعه ساز آسیب پذیر است، اعتماد به رسانه بازار شایعه سازی را مختل می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید